Usein kysytyt kysymykset
Valitse palvelualue
Valitse aihe
Jos vesiverkostoon yhdistetyn rakennuksen omistajuus ja täten laskujen maksaja vaihtuu, uuden omistajan sekä myyjän tulee ilmoittaa asiasta Nevelle. Ilmoituksen voi tehdä sähköisellä lomakkeella. Sekä myyjän että ostajan vastuulla on huolehtia muuttopäivän mittarinlukeman ilmoittamisesta, jotta laskutus siirtyy uudelle omistajalle haluttuna päivänä. Siirry tekemään ilmoitus vesiliittymän omistajan vaihtumisesta
Jos havaitset vihreää vettä maastossa tai sisällä rakennuksessa, ilmoita siitä vikapäivystykseemme: 016 331 6555
Jos hanasta tulee vihreää vettä, käyttövesisiirtimeen on tullut vuoto ja kaukolämpövesi pääsee käyttövesiverkostoon. Ole yhteydessä huoltoyhtiöösi tai LVI-urakoitsijaan, jotta siirrin saadaan uusittua. Siirrinlaitteen vika ei välttämättä merkitse koko laitteiston uusimista.
Kaukolämpöverkossa virtaava vesi värjätään vihreäksi, jotta mahdolliset putki- ja siirrinlaiterikkoontumiset havaittaisiin helpommin.
Väriaineena käytetään myrkytöntä vihreää kemikaalia. Kaukolämpöveteen on lisätty myös saostumanestoaineetta, joka suojaa kaukolämpöjärjestelmiä saostumilta.
Kaukolämpövesi ei ole myrkyllistä, mutta sitä ei ole tarkoitettu talousvedeksi eikä varsinkaan juotavaksi. Vihertävää, lämmintä käyttövettä ei tule käyttää ruoanlaittoon. Suihkussa voit kuitenkin käydä normaalisti. Myös astian- ja pyykinpesukonetta voit käyttää normaalisti, sillä nämä lämmittävät yleensä oman käyttövetensä itse. Kaukolämpövettä ei tule koskaan käyttää talousveden asemasta.
Uusien mittareiden käyttöohjeet löydät täältä: Lue E360 -sähkömittarin käyttöohjeet
Vaihdon aikana käyttöpaikkasi sähköt katkeavat 5–20 minuutiksi. Katkosta ei yleensä ole haittaa laitteille, mutta tietokoneet ja muut herkät sähkölaitteet kannattaa varmuuden vuoksi irrottaa pistokkeesta ennen vaihtoa. Tarkista asennuksen jälkeen, että jääkaappi, pakastin sekä vikavirtasuojakytkin toimivat ja mahdolliset yöohjaukseen kytketyt laitteet, kuten lämminvesivaraaja ja lämmittimet, kytkeytyvät päälle.
Älymittarien asentamisen hoitaa Neven valtuuttamana Ellappi Oy. Neve Oy:n valtuuttamina Ellapin työntekijöillä on autoissaan Ellapin logo. Kaikkiin uudiskohteisiin asennamme suoraan uudet älymittarit.
Mittarin vaihto on ilmainen, mikäli vaihto tehdään Rovaniemen Verkko Oy:n ja Enontekiön Sähkö Oy:n aikataulun mukaisesti. Mikäli asiakas haluaa vaihdon aiemmin, peritään siitä hinnaston mukainen maksu. Tarkista hinnasto.
Tarkistathan seuraavat asiat ennen mittarinvaihtoa:
- sähkömittarin osoitetieto on oikea ja täsmällinen (katuosoite ja numero) Assarissa.
- pääsy kiinteistölle ja mittarille on esteetön sekä mittarin edusta on vapaa mm. varastoiduista tavaroista. Varmista, että mittarikotelo on avattu lukituksesta, jos lukko on oma.
- jos mittari on sisällä kiinteistössä tai lukitussa tilassa, ota yhteyttä Ellappi Oy:n vaihtoilmoituksessa kerrottuun puhelinnumeroon
- Varauduthan myös siihen, että vaihdon aikana käyttöpaikkasi sähköt katkeavat 5-20 minuutiksi. Katkosta ei yleensä ole haittaa laitteille, mutta tietokoneet ja muut herkät sähkölaitteet kannattaa varmuuden vuoksi irrottaa pistokkeesta ennen vaihtoa. Tarkista asennuksen jälkeen, että jääkaappi, pakastin sekä vikavirtasuojakytkin toimivat ja mahdolliset yöohjaukseen kytketyt laitteet, kuten lämminvesivaraaja ja lämmittimet, kytkeytyvät päälle.
Älymittari antaa asiakkaillemme entistä tarkempaa ja ajantasaisempaa tietoa kulutuksesta. Omaa sähkönkulutusta voi seurata Assarissa. Rekisteröidy Assariin.
Älymittari on mahdollista myös kytkeä kotiautomaatioon. Lue lisää kotiautomaatioliitännästä.
Kyllä. Mittarit vaihtava urakoitsija Ellappi Oy laittaa asiakkaalle kirjeellä tai tekstiviestinä ehdotuksen vaihtoajasta, joka asiakkaan tulee hyväksyä 7 vuorokauden kuluessa tai asiakas voi ehdottaa uutta aikaa. Viestissä kerrotaan urakoitsijan puhelinnumero, johon asiakkaan tulee olla yhteydessä.
Mittarien vaihdot tehdään Rovaniemen Verkon ja Enontekiön Sähkön vaihtoaikataulujen mukaisesti. Asiakkaan on myös mahdollista tilata mittarinvaihto etukäteen esim. kotiautomaatioliitännän käyttöönoton vuoksi. Lue lisää kotiautomaatioliitännästä.
Ilmoita meille lämpölaskun maksajan vaihtumisesta sähköisellä lomakkeella. Sähköisellä lomakkeella annetaan suostumus siirtää kaukolämpölaskut toiselle osapuolelle. Tähän tarvitaan niin liittymän omistajan kuin vuokralaisen suostus, joten lomake allekirjoitetaan sähköisesti molempien osapuolten taholta.
Huomaathan, että lämpösopimuksen mukainen asiakas on edelleen kiinteistön omistaja, joka on vastuussa laskujen maksamisesta.
Jos taloyhtiössä on jo Neve laajakaista perusnopeudella ja haluat nopeamman nettiyhteyden, tilaa laajakaistan nopeudennosto.
Jos asut taloyhtiössä, jossa on Neven valokuitulaajakaista, nosta nopeutta verkkosivuillamme.
Kyllä voidaan. Voimme ajoittaa palveluiden kytkennän nykyisen sopimuksenne päättymisajankohtaan niin, ettei pidempää katkosta synny yhteyksiin. Näin vältytte päällekkäisiltä sopimuksilta.
Asiantuntijamme osallistuvat mielellään kokoukseen esittelemään tarkemmin palvelukokonaisuuttamme. Lisätietoja voit kysyä osoitteesta myynti@neve.fi.
Tuotesisältöön voit tutustua tarkemmin Taloyhtiön valokuituliittymän palvelusivulla.
Kyllä, mikäli talon sisäverkko on toteutettu Ethernet- tai valokuitukaapelointina.
Kiinteistön sisäverkon kunto sekä käytetty laitteisto vaikuttavat yhteyden laatuun.
Vastuu toimivista ja ajanmukaisista tietoliikenneverkoista on taloyhtiöllä itsellään. Tulevien viestintä- ja tietoliikennetarpeiden kannalta perinteiset puhelinsisäjohtoverkot ovat riittämättömiä. Huono sisäverkko vaikuttaa myös asunnon arvoon ja tietoliikenneverkko onkin nykypäivänä osa taloyhtiön perusvarustusta. Kun sisäverkko on päivitetty ja käytetty laitteisto laadukas, saadaan valokuidusta täysi hyöty irti. Neve omistaa taloyhtiön laitteiston ja huolehtii laitteiden päivitykset etänä.
Kiinteistössä tulisi olla vähintään Ethernet kaapelointi tai valokuitu asennettuna huoneistoon asti, jotta yhteys saadaan tuotettua laadukkaasti.
Huoneistoon voi tilata wifi-tukiaseman, jolloin nettiä voi käyttää langattomasti eri laitteilla. Suurempi huoneisto vaatii useamman wifi-tukiaseman. Taloyhtiö voi tilata tukiaseman jokaiseen huoneistoon tai asukkaat voivat tilata sen halutessaan itse. Tutustu lisää tarjoamiimme tukiasemiin
Kaapeli-tv-palvelu tuo kaapeli-tv-signaalin jokaiseen huoneistoon. Palvelu sisältää noin 30 peruskanavaa. Asukas voi täydentää tarjontaa hankkimalla TV-kortin ja/tai lisämaksullisia kanavapaketteja. Tutustu kanavapakettivalikoimaan täällä.
Kyllä. Kaikki yhteysnopeutemme ovat symmetrisiä (yhteyden lähtö- ja paluunopeus on yhtä nopea).
Kun taloyhtiö tilaa taloyhtiölaajakaistan, se toimitetaan jokaiseen huoneistoon. Jos nettiyhteyttä ei haluta jokaiseen huoneistoon, taloyhtiö voi tilata vain valokuituliittymän sekä kaapeli-tv-palvelun. Asukkaat tilaavat halutessaan laajakaistan huoneistoonsa haluamallaan nopeudella. Sopimus on henkilökohtainen ja laskutamme netin käytöstä suoraan asiakasta.
On mahdollista. Taloyhtiö voi tilata valokuituliittymän sekä myös palvelut huoneistokohtaisesti. Hinnat riippuvat tilatusta palvelusta. Toimitusaika riippuu osoitteesta ja runkoverkkomme läheisyydestä. Lue lisää liittymän toimituksesta. Voit olla yhteydessä taloyhtiösi hallitukseen esittääksesi aloitteen valokuituliittymän hankkimisen mahdollisuudesta.
Neven tuottama laajakaistapalvelu taloyhtiöön on helppo ja joustava. Käyttötarpeet yhteyksille vaihtelevat eri kodeissa paljonkin. Taloyhtiön laajakaistapalvelu tarjoaa kaikille asukkaille toimivat netin peruspalvelut. Samalla paljon nettiä käyttävä voi hankkia itselleen lisää nopeutta edulliseen hintaan. Jokainen asukas valitsee ja maksaa näin parhaiten itselleen sopivista palveluista. Taloyhtiönetti tulee yleensä huomattavasti edullisemmaksi kuin yksittäiseen talouteen hankittu netti.
Valokuidun tekniikka mahdollistaa laajemman palveluvalikoiman. Sen kapasiteetti riittää myös tulevaisuudessa, sillä sen tiedonsiirtokyky on valtava kuparikaapeliin verrattuna. Huoneistoissa voidaan katsella jopa uusimman 8K-teräpiirtotarkkuuden tv-ohjelmia, elokuvia ja muita videoita samanaikaisesti useammalla kodin laitteella ilman pätkimistä tai pikselöitymistä. Valokuitu on myös toimintavarmempi, koska se ei ole altis häiriöille. Siksi se on luotettava ratkaisu myös kiinteistöhuollon ja kiinteistöautomatiikan tulevaisuuden tarpeisiin taloyhtiössä. Operaattorina toimii aidosti lappilainen Napapiirin Kuituverkot Oy.
Sähkösopimus solmitaan aina asiakkaan valitseman sähkönmyyjän kanssa. Myös sähkösopimuksen päättäminen poismuuttaessa ilmoitetaan omalle sähkönmyyjälle. Sähkön osalta Assarista löytyy vain sähkönsiirron sopimus-, kulutus- ja laskutustiedot. Siirry Assariin.
Veden kulutustiedot näkyvät sille sopimuskumppanille, jonka tiedot ovat asiakasjärjestelmässämme 1. asiakkaana. Tämä ominaisuus johtuu järjestelmästämme ja tulee korjaantumaan tulevaisuudessa.
Vesilaitoksen toimesta lukemaa pyydetään kerran vuodessa lukemakortilla. Rekisteröitymällä sähköiseen asiointipalveluumme Assariin, voit ilmoittaa lukeman vaikka joka kuukausi. Näin pystyt seuraamaan vedenkulutustasi toteutuneen käytön perusteella. Siirry Assariin.
Veden kulutukset näkyvät Assarissa ilmoitettujen lukemien perusteella. Jos lukeman ilmoittaa kerran vuodessa, näkyy koko vuoden kulutus ilmoituskuukauden kohdalla. Mikäli lukeman ilmoittaa joka kuukausi, näkyy kulutustiedot tasaisesti jokaisen ilmoituskuukauden kohdalla.
Sähkön ja kaukolämmön kulutustiedot löytyvät Assarista tällä hetkellä vuoden 2017 alusta asti. Myös pidemmän ajan historiatieto on tulossa Assariin. Veden kulutustiedot näkyvät koko asiakkuuden ajalta niiltä osin, kun mittarilukemia on ilmoitettu. Pidemmän ajan kulutusraportin voit pyytää asiakaspalvelustamme. Siirry Assariin
Assarissa ilmoitettu vesilukema näkyy, kun klikkaat kulutuspalkin kohdalla.
Riittää, että ilmoitat lukeman Assarin kautta ja saat näytölle ilmoituksen ”Kiitos lukeman ilmoituksesta”. Voit myös valita kuittauksen lukeman lähetyksestä sähköpostiisi. Ilmoittamasi lukeman perusteella saat seuraavassa laskutuksessa veden tasauslaskun ja kulutusarvio päivittyy automaattisesti.
Assariin sisäänkirjautuneelle asiakkaalle käyttöpaikan ja vesimittarin numerot tulevat näkymään automaattisesti. Mikäli lukeman ilmoittaa ilman kirjautumista, tulee käyttöpaikan ja mittarin numerot täyttää itse.
Löydät laskusi Assarista Laskuni -osiosta. Tällä hetkellä Assarista löytyy veden, sähkönsiirron ja kaukolämmön laskut. Valitse maksamaton laskusi ja valitse Siirrä. Voit siirtää laskun eräpäivää maksimissaan 14 vuorokautta. Saat eräpäivän siirron jälkeen vahvistuksen uudesta eräpäivästä.
Löydät veden, sähkönsiirron ja kaukolämmön laskut ja sopimustiedot Assarista. Laskutiedot löytyvät 10/2021 lähtien. Vanhempia laskuja voit pyytää asiakaspalvelustamme. Mikäli olet valinnut laskutustavaksi e-laskun, löytyvät laskut myös verkkopankistasi.
Syynä voi olla henkilötunnuksen puuttuminen asiakastietojärjestelmästämme, tai että sopimus on vain toisen puolison nimissä, tai jos olet uusi omistaja eikä sopimustietojasi ole vielä päivitetty järjestelmäämme. Rovakaira Oy:n tai muiden sähkönsiirtoyhtiöiden verkkoalueiden sähkönkäyttöpaikkojen tiedot eivät myöskään näy Assarissa.
– Sähkön kulutus- ja sopimustiedot
– Kaukolämmön kulutus- ja sopimustiedot
– Veden kulutustiedot
Käyttäjätunnuksen, eli kirjautumisessa annettavan sähköpostiosoitteen, muuttamiseen laita meille viestiä oikealla yläkulmassa olevan kolmen viivan takaa kohdasta Ota yhteyttä. Muutamme käyttäjätunnuksen ja ilmoitamme sinulle, kun uusi käyttäjätunnus on käytössä.
Nykyiset yhteystietosi löytyvät Sopimukseni-kohdasta. Jos huomaat puuttuvia tai vääriä tietoja, voit ilmoittaa siitä meille oikeassa yläkulmassa löytyvän kolmen viivan takaa kohdasta Yhteystietojen muutos.
Voit antaa meille palautetta sähköisesti lomakkeella.
Voit ilmoittaa toiminnastamme johtuneista vahingoista vahinkoilmoituksella, jonka löydät täältä.
Vikatilanteista tai ympäristöhavainnoista, niin oman kiinteistösi alueella, kuin sen ulkopuolella tulee ilmoittaa meille. Voit tehdä ilmoituksen sähköisesti verkkosivuilta löytyvällä vikailmoituslomakkeella.
Jos vikatilanteenne on kiireellinen, ota yhteys puhelimitse vikailmoitusnumeroomme.
Ei tarvitse. Sinun täytyy vain tehdä palvelusopimus vain laajakaista- ja/tai kaapeli-TV-palvelusta, jotta palvelu voidaan kytkeä sinun käyttöösi.
Voit ilmoittaa palveluiden irtisanomisesta kirjallisesti asiakaspalveluumme, joko sähköpostilla asiakaspalvelu@neve.fi tai chat-palvelumme kautta. Laskutamme sinua käyttämästäsi palvelusta aina muuttopäivään saakka.
Kun kiinteistön sähkönkäyttö on loppunut eikä sille ole tarvetta enää tulevaisuudessakaan, voit irtisanoa sähköliittymän ja se puretaan pois. Kiinteistön tai sähköliittymän omistaja voi irtisanoa sähköliittymän. Mikäli liittymän käyttöpaikalla on voimassa oleva verkkopalvelusopimus, käyttöpaikan haltijan tulee irtisanoa se ennen kuin liittymä voidaan irtisanoa. Varmista, että teet ilmoituksen oikealle yhtiölle.
Ilmoita sähköliittymän purkamisesta Rovaniemen Verkko Oy:lle
Ilmoita sähköliittymän purkamisesta Enontekiön Sähkö Oy:lle
Liittymän voi siirtää ylläpitoon, mikäli kiinteistössä ei enää käytetä sähköä, mutta halutaan säilyttää mahdollisuus siihen. Liittymäsi irtikytketään sähköverkosta ylläpitoliittymäksi eli sähköliittymissopimus jää voimaan. Tämä on hyödyllinen toimenpide esimerkiksi silloin, jos tontilta puretaan vanha rakennus ja sen paikalle rakennetaan uusi kiinteistö.
Kun sähköliittymä on ollut ylläpidossa rakennustöiden ajan, uuteen taloon ei tällöin tarvitse maksaa uudelleen sähkön liittymismaksua. Ylläpitomaksu määrittyy rakennuksen pääsulakekoon mukaan, joka on sama kuin yleissähkön siirron perusmaksu. Sähköliittymää ei voi laittaa ylläpitoon, jos jollakin liittymällä olevista käyttöpaikoista on voimassa oleva verkkopalvelusopimus. Varmista, että teet ilmoituksen oikealle yhtiölle.
Ilmoita sähköliittymän irtikytkennästä Rovaniemen Verkko Oy:lle
Ilmoita sähköliittymän irtikytkennästä Enontekiön Sähkö Oy:lle
Sähköliittymä on irtainta omaisuutta. Sähköliittymän siirtymisestä tulee olla maininta kauppakirjassa. Ostajan tai myyjän tulee toimittaa kopio kauppakirjasta tai ilmoittaa kaupasta muulla kirjallisella dokumentilla sähkönsiirtoyhtiölle. Omistusoikeuden siirtymisen jälkeen lähetämme uudelle omistajalle sopimukset allekirjoitettavaksi. Muistathan ilmoittaa omasta muutosta myös sähkönmyyjällesi.
Sähkösopimus ja siihen liittyvät muutokset tehdään omalle sähkönmyyjällesi. Myyjän yhteystiedot löytyvät esimerkiksi sähkölaskulta, tai voit kilpailuttaa oman sähkösopimuksesi Energiamarkkinaviraston ylläpitämälllä ja puolueettomalla sivustolla. Sähkönmyyjäsi ilmoittaa uuden asuntosi osoitetiedot meille ja sähkönsiirtosopimus muodostuu sitä kautta automaattisesti. Rovaniemen Verkko Oy on vastuussa Rovaniemen kantakaupungin verkosta ja on sähkönsiirtäjäsi. Sähkön siirron osuutta ei voi kilpailuttaa.
Voit keskeyttää kaukolämpöliittymäsi ja lämmöntoimituksen väliaikaisesti. Liittymän väliaikainen purkaminen tarkoittaa, että kohteesta poistetaan laskutusmittaukset ja kaukolämmön toimitus suljetaan niin, että tontilla on mahdollista suorittaa turvallisesti purku- tai muutostöitä.
Tee ilmoitus kaukolämpöliittymän irtisanomisesta tai irtikytkennästä.
Ilmoita meille kiinteistön omistajan vaihtumisesta sähköisellä lomakkeella, jolloin sinun ei tarvitse toimittaa meille kopiota kauppakirjasta.
Sinun ja vuokranantajasi tulee täyttää sähköinen lomake, jossa vuokranantaja antaa suostumuksensa veden käyttösopimuksen siirtämisestä sinulle. Siirry täyttämään lomake
Liittymä on voimassa ja siitä peritään perusmaksuja siihen saakka, että liittymä irroitetaan fyysisesti laitoksen verkosta. Tällainen tilanne tulee esimerkiksi kun rakennus puretaan eikä uutta tule tilalle. Mikäli kiinteistö on talven kylmillään, voidaan vesimittari poistaa talven ajaksi, jolloin asiakas voi saattaa kiinteistön talvikuntoon. Perusmaksuja peritään kuitenkin normaalisti mittarin väliaikaisesta poistosta huolimatta.
Jos vesiverkostoon yhdistetyn rakennuksen omistajuus ja täten laskujen maksaja vaihtuu, uuden omistajan sekä myyjän tulee ilmoittaa asiasta Nevelle. Ilmoituksen voi tehdä sähköisellä lomakkeella. Sekä myyjän että ostajan vastuulla on huolehtia muuttopäivän mittarinlukeman ilmoittamisesta, jotta laskutus siirtyy uudelle omistajalle haluttuna päivänä. Siirry tekemään ilmoitus vesiliittymän omistajan vaihtumisesta
Löydät veden, sähkön ja kaukolämmön laskut Assarista. Kadonneen laskun tiedot voit pyytää asiakaspalvelustamme.
Suosittelemme asiakkaitamme käyttämään sähköistä e-laskutusta. E-laskutuksella voit varmistaa, että laskut pysyvät tallessa ja saat ne aina ajallaan. E-laskusopimuksen solmit helposti omassa verkkopankissasi.
Mikäli maksumuistutukseen liittyvä sopimus on kahden henkilön nimissä, lähetetään sama maksumuistutus kummallekin sopimuskumppanille erikseen. Lasku kuitenkin tulee maksaa vain kerran. Voit siirtää vesi-, sähkö- ja kaukolämpölaskusi eräpäivää Assarissa.
Maksumuistutus ei aiheuta merkintää luottorekisteriin. Lisätietoa maksumuistutuksesta ja perinnästä saat kumppanimme Ropon sivuilta.
Maksamattomasta laskusta lähetetään eräpäivän jälkeen maksumuistutus, johon on lisätty 5 euron muistutusmaksu. Maksumuistutuksen lähettäjänä ja perintäyhtiönä toimii Ropo. Maksaminen tulee suorittaa muistutuslaskulla, jottei maksun perintäkulut jää maksamatta ja kerry suuremmiksi.
Mikäli käytät maksamiseen alkuperäistä laskua, tulee perintäkulut suorittaa erikseen perintäyhtiölle. Laskujen perintään liittyvissä kysymyksissä tulee olla yhteydessä maksumuistutuslaskussa ilmoitettuun perintäyhtiöön.
Valokuitupalveluiden muistutuslaskuille voi pyytää eräpäivänsiirtoa Ropolta. Yhteystiedot löytyvät myös maksumuistutuslaskulta.
Lisätietoa löydät osoitteesta ropo.fi
Laskutustapoina ovat E-lasku ja paperilasku. E-laskusopimuksen voit tehdä omassa verkkopankissasi. Laskutus tapahtuu kuukausittain.
Valokuidun osalta käytössä on myös sähköpostilasku. Valokuidun sähköpostilaskun voit ottaa käyttöön kirjautumalla Assariin.
Neve Oy:n tytäryhtiö Napapiirin Kuituverkot Oy.
Jos sinulla on toistaiseksi voimassaoleva sopimus, voit irtisanoa 2 viikon irtisanomisajalla asiakaspalveluumme. Jos sinulla on määräaikainen sopimus, voit irtisanoa sopimuksen määräajan päättymisen jälkeen 2 viikon irtisanomisajalla ilmoittamalla asiakaspalveluumme.
Kaapeli-TV-palvelusopimus on voimassa toistaiseksi.
Ei. Liittymä ja siihen kytkettävät palvelut laskutamme vasta, kun liittymäsi on kokonaan rakennettu ja palvelut ovat käytettävissäsi.
Voit yhä tilata Neveltä valokuituliittymän. Sinun tulee tehdä sopimus sekä valokuituliittymästä että siihen kytkettävistä palveluista kanssamme. Kytkemme palvelut käyttöösi, kun nykyinen sopimuksesi on päättynyt. Näin vältyt päällekkäisiltä sopimuksilta ja laskutukselta.
Televisioon liitettävä lisälaite, johon maksu-TV-kortti laitetaan. Kortinlukijaa tarvitaan, jos halutaan katsoa maksu-TV-ohjelmia, eikä televisiossa ei ole sisäänrakennettua kortinlukijaa tai televisioon ei ole liitetty digiboksia.
TV-kortti ja digiboksi tai CI+-kortinlukija tulee linkittää toisiinsa. Linkitys tulee tehdä asiakaspalvelumme kautta. Linkitystä varten tarvitset linkitettävän päätelaitteen (CI+ -kortinlukija tai digiboksi) linkitysnumeron (CHIP-ID) sekä TV-kortin numeron.
Kaapeli-tv-palveluun kuuluu peruskanavat. Jos haluat lisää kanavia, TV-kortilla saat näkymään kuukausittain vaihtuvan bonuskanavan sekä muut TV-kortin kuukausihintaan kuuluvat lisäkanavat. Tarvitset TV-kortin myös silloin, kun haluat tilata maksullisia kanavapaketteja.
HD (High Definition) tarkoittaa teräväpiirtoa. HD-lähetykset tarjoavat entistä tarkemman kuvan, kirkkaammat värit ja aiempaa paremmin toistuvat yksityiskohdat myös äänessä.
Meiltä löytyy kattava valikoima maksullisia kanavapaketteja. Voit hallinnoida kanavapakettitilauksiasi Omahallinta.fi -palvelussa, johon saat tunnukset asiakaspalvelustamme.
Tutustu kanavapakettivalikoimaamme.
Ota yhteyttä asiakaspalveluun.
Kaapeli-tv-palveluun kuuluun noin 30 kappaletta peruskanavia myös HD-laadulla. Ajantasaisen tiedon palveluun kuuluvista peruskanavista löydät Kanavapaketit-sivultamme.
Et voi. Kaapeli-TV-palvelumme toimii ainoastaan Neven valokuituverkossa.
On mahdollista. Taloyhtiö voi tilata valokuituliittymän, myös huoneistokohtaisesti, jos sellaista ei vielä osoitteessa ole. Hinnat riippuvat tilatusta palvelusta. Toimitusaika riippuu osoitteesta ja runkoverkkomme läheisyydestä. Voit olla yhteydessä taloyhtiösi hallitukseen esittääksesi aloitteen valokuituliittymän hankkimisen mahdollisuudesta.
Voit nostaa yhteysnopeutta ilmoittamalla siitä asiakaspalveluumme. Jos olet valokuituverkkoon huoneistokohtaisesti yhdistetyn taloyhtiön asukas, voit tehdä nopeudennoston sivuillamme.
Kodin laajakaista 250 nettipalvelun tyypillinen nopeuden vaihteluväli on 70–100 % palvelun enimmäisnopeudesta, jossa normaalinopeus on 85–95 % palvelun enimmäisnopeudesta ja aina vähintään 70 % nimellisnopeudesta.
Nopeampien nopeusluokkien kohdalla nopeus (vaihteluväli ja normaalinopeus) on riippuvainen sekä käytetyn laitteiston kyvykkyydestä nopeuden hyödyntämiseen, että kulloinkin käytettävän verkkoresurssin koko yhteysvälin nopeudesta.
Netin vertailukelpoinen nopeus tulee aina mitata päätelaitteen langallisesta portista esimerkiksi ethernet-kaapelilla. Huomioithan, että WiFi-tukiaseman kautta mitattu nopeus on alhaisempi kuin langallinen.
Nopeutemme ovat symmetrisiä, jolloin niiden lähtö- ja tulonopeus on yhtä nopea: 250/250 Mb/s, 500/500 Mb/s sekä 1000/1000 Mb/s. Toisin sanoen, jos näet etävideokokouksessa muiden videokuvan selkeästi, niin oman verkkoyhteytesi puolesta sinun videokuvasi näkyy heille yhtä selkeästi.
Netin nopeusvaihtoehdot omakotiasujalle ovat symmetriset 250–1000 Mb/s.
Laajakaistapalvelumme toimii ainoastaan Neven valokuituverkossa.
Tarvitset verkkoyhteyden luomiseksi valokuituliittymääsi pitkin laajakaistapalvelun. Luotettavan ja nopean verkkoyhteyden itsellesi löydät Kodin laajakaistasta -vaihtoehdoistamme. Muista, että laajakaistaa käyttääksesi, tarvitset reitittimen, jolla jaat päätelaitteen verkkoyhteyden laitteillesi. Tutustu laadukkaisiin WiFi-tukiasemiimme.
Tutustu Kodin laajakaistaan.
Katso Genexis Pulse EX600 -tukiasema.
Katso Genexis ED500 -tukiasema.
Tiesithän, että valokuituliittymällä kautta voit myös nauttia kaapelitelevision häiriöttömästä teräväpiirrosta ja äänenlaadusta? Meillä voi solmia myös kaapelitelevisiopalvelun Kodin laajakaistaan. Tai, jos haluat ainoastaan kaapelitelevisiopalvelumme ilman laajakaistaa, yhdistämme sen suoraan Neven valokuituliittymääsi.
Tutustu kaapelitelevisiopalveluumme
Tutustu kanavapakettivalikoimaamme.
Ei tarvitse, jos pelkät langalliset liitännät riittää. Päätelaitteessa on lähiverkkoliitäntöjä (RJ-45) 1–4 kappaletta, jolla voit liittää päätelaitteen rakennuksen sisäverkkoon. Jos haluat langattoman yhteyden, tarvitset erillisen Wifi-tukiaseman.
Meiltä löydät langattoman lähiverkkoyhteyden luomiseen tarvittavan reitittimen, viimeisintä standardia olevan WiFi 6 -tukiaseman, jonka liität päätelaitteeseesi ethernet-kaapelilla. Neven laajakaistaverkossa tukiasema saa luotettavan etätuen ja automaattiset päivitykset sujuvinta WiFi:n käyttöä varten. Sijoittamalla tukiasemia useamman kappaleen eri puolille kiinteistöäsi voit luoda vakaamman langattoman verkkoyhteyden läpi kotisi. Päätelaitteeseen liitetty tukiasema hallinnoi muita tukiasemia jakaen niille mesh-verkon langattomasti.
Katso Genexis Pulse EX600 -tukiasema
Katso Genexis ED500 -tukiasema
Valokuituliittymän toimitukseen sisältyy päätelaite, jossa on 1 kpl RJ-45 sekä kaapeli-tv-liitin.
Voit myös päivittää päätelaitteen parempaan malliin, jossa on 4 kpl RJ-45 sekä kaapeli-tv-liitin. Tämä laite sisältää myös wifi -reitittimen.
Voit lukea päätelaitteiden ja lisälaitteiden teknisistä ominaisuuksista niiden tuotesivuilta.
Asentajamme neuvoo sinua päätelaitteen sijoittamisessa, kun urakoitsijamme ottaa yhteyttä ennen töiden aloittamista tontilla. Kuitupäätelaite tarvitsee pistorasian toimiakseen.
Päätelaite on valokuidun kautta tapahtuvan tietoliikenneyhteyden päässä oleva laite, jonka avulla varsinainen kommunikointi tietoliikenneyhteyden yli tapahtuu. Päätelaite sisältyy valokuituliittymän hintaan.
Jos haluat jakaa yhteyden langattomasti, tilaa erillinen wifi -reititin. Voit myös päivittää päätelaitteen malliin, joka sisältää wifi -reitittimen.
Liittymän hinta koostuu liittymäosasta ja työn osuudesta. Työn osuudesta voi saada kotitalousvähennyksen, mikäli sen ehdot täyttyvät. Voit kaivaa tonttisi osuuden itse, jolloin saat liittymähinnasta alennusta -150 €.
Kampanjahinnat ovat voimassa erikseen ilmoitetun kampanja-ajan tai kunnes alueen päärakentamisvaihe on ohi.
Omakotitalon sisäverkkoon ei välttämättä tarvitse tehdä muutoksia, koska internetyhteyden voi toteuttaa täysin langattomasti asunnon sisällä. Tarpeet sisäverkonmuutoksille tulevat omista käyttötoiveista sekä nykyisen sisäverkon koosta ja rakennuksen muodosta. Meiltä löydät laadukkaat WiFi-tukiasemat, joilla luot langattoman lähiverkon kotisi laitteille. Kun langaton verkko on kunnossa, toimii yhteys yhtä laadukkaasti talon jokaisessa huoneessa. Neven WiFi-tukiasemaan on etätuki ja päivitykset hoitaa automaattisesti operaattori.
Katso Genesis Pulse EX600 -tukiasema
Katso Gesesis ED500 -tukiasema
Huoomio nämä valokuitukaapeloinnissa tontillasi:
- Kaapeloinnin suositeltava asennussyvyys on noin 40 senttimetriä.
- Kaapeloinnissa saa olla korkeintaan 45 asteen mutkia.
- Mikäli kohteessa ei ole valmista kaapelireittiä, esimerkiksi putkitusta, kaapeli viedään rakennuksen seinän läpi. Tällöin seinään porattavan reiän tulee olla noin 6–8 millimetriä, sillä läpivientikaapelin halkaisija on noin 5 millimetriä. Jos kohteessa voidaan hyödyntää olemassa olevia putkituksia, putkeen laitetaan vetolanka valmiiksi ja liitokset tehdään tehdasvalmisteisia osia käyttäen. Kaapelointia ei tarvitse vetää ulkona sijaitsevan sähköpääkeskuksen kautta.
Valokuitukaapeli tuodaan tontille yleisten teiden tai katujen kautta. Kaapeli pyritään tuomaan mahdollisimman suoraa reittiä. Otamme toiveesi huomioon kaapelin kulusta tontillasi.
Töiden aloitusajat ja arvioidut toimitusajat riippuvat alueesta. Yleisesti pyrimme tekemään työt niin, että vuoden aikana rakennetut uudet liittymät toimivat vuoden loppuun mennessä.
Käyttövalmis perustoimitus sisältää:
- Valokuitukaapelin kaivuu- ja asennustyöt Neven runkoverkosta tontin rajalle (maksimissaan 30 metriä). Mikäli kaivuumatka on enemmän kuin 30 metriä, hinta määräytyy rakentamismatkan perusteella.
- Valokuitukaapelin kaivuu- ja asennustyöt tontilla
- Kaapelin läpiviennin sisälle (tekniseen tilaan)
- Teletekniset työt
- Asennustarvikkeet
- Valokuitupäätelaitteen
- Asiantuntijoidemme avut ja neuvot koko liittymän toimituksen ajan
- Kytkentäkäynti (1 kerta)
Valokuitu on hyvin toimintavarma tiedonsiirron muoto, sillä tieto liikkuu valokuidussa viiveettömästi suojatun maakaapelin sisällä suoraan valokuitupäätelaitteeseen. Näin ollen tiedonsiirron toimivuuteen eikä nopeuteen vaikuta sääilmiöt tai naapuriesi netinkäyttö. Valokuitu on lisäksi kestävä valinta, sillä sen eliniän arvioidaan olevan jopa 50 vuotta.
Mikäli sinulla on sähkölämmitteinen talo ja käytössäsi on aikasähkötariffi, laskutetaan yöaikainen ja päiväaikainen sähkönsiirto eri hinnalla. Rovaniemen Verkolla yösähkö on käytössä yhtämittaisesti kello 22.00–07.00. Rovaniemen Verkon sähkömittarit vaihtavat tariffin aina sekunnilleen oikeaan aikaan. Tariffikello käy virallista aikaa. Lämmityksen ohjaus, joka sähkönkäyttäjälle kuuluu mittarikeskuksesta kolahduksena, tapahtuu noin 0–15 minuutin viiveellä. Tällä satunnaisvaihtelulla tasataan sähköverkon kuormitustilannetta ja vältetään haitalliset kuormituspiikit. Edullisempi yösähkön laskutus alkaa kuitenkin aina kaikille samaan aikaan, huolimatta siitä, mihin aikaan asiakkaan sähkölämmitys kytkeytyy iltaisin päälle.
Ei tarvitse. Rovaniemen Verkon alueella mittarit ovat etäluettavia. Omaa sähkönkulutustasi voit seurata kirjautumalla Assari-palveluun. Siirry Assariin.
Voit seurata sähkönkulutustasi sekä graafisessa että Excel-muodossa Assarissa.
Poismuuttajan vastuulla on päättää oma sähkösopimus. Mikäli poismuutosta ilmoitetaan jälkikäteen, päätetään sopimus tavallisesti päivämäärään, jolloin päättämisestä ilmoitettiin, ja loppulaskutetaan siihen saakka.
Laskutamme kerran kuukaudessa ja loppulasku tulee saman rytmin mukaisesti. Normaalisti lasku saapuu seuraavan kuukauden ensimmäisellä viikolla.
Lähtökohtaisesti ei voi. Mikäli muuttaja on alaikäinen, voidaan sähkösopimus tehdä huoltajan tai muun täysi-ikäisen henkilön nimiin. Sähkösopimus tehdään sähkönmyyjän kanssa ja sähkönsiirtosopimus tapahtuu automaattisesti sähkömyyntisopimusta tehtäessä.
Sähkösopimusta ei voi tehdä kolmannen osapuolen puolesta, vaan sopimus tulee tehdä henkilökohtaisesti. Sähkösopimus tehdään sähkönmyyjän kanssa. Sähkönsiirtosopimus tehdään sen jakeluverkonhaltijan kanssa, jonka alueella kiinteistö sijaitsee, ja se tapahtuu automaattisesti sähkömyyntisopimusta tehtäessä.
Sähkönsiirron hinta koostuu siirron perusmaksusta ja sähkön kulutukseen perustuvasta osasta. Siirtomaksuilla huolehdimme sähköenergian siirtämisestä tuottajalta sähkön käyttäjälle, sähköverkon rakentamisesta ja kunnossapidosta, sähkönmittauksesta ja ympärivuorokautisesta vikapäivystyksestä.
Sähkönsiirtoyhtiöiden sähkölaskuun sisältyy sähkönsiirtomaksun lisäksi valtion sähkövero, joka perustuu asiakkaan sähkönkulutukseen, ja arvolisävero. Henkilöasiakkaat kuuluvat veroluokkaan 1 ja osa yritysasiakkaista veroluokkaan 2.
Sähkölasku koostuu sähkön siirrosta ja sähkön myynnistä, joita toimittavat Rovaniemen alueella eri yhtiöt. Rovaniemen keskustan alueella toimiva paikallinen Rovaniemen Verkko Oy laskuttaa sähkön siirron. Sähkön myynnistä taas laskuttaa valitsemasi sähkönmyyntiyhtiö. Aikaisemmin olet voinut saada samalla laskulla sähkönsiirron ja sähkönmyynnin, mutta jatkossa laskut tulevat kaikille asiakkaillemme erillisinä.
Jotta voit käyttää kotonasi sähköä, tarvitset sekä sähkönsiirto- että sähkönmyyntisopimuksen. Voit valita sähkönmyyjäsi ja kilpailuttaa sähkösopimuksesi valtakunnallisesti.
Sähkönsiirtosopimus tehdään sen jakeluverkonhaltijan kanssa, jonka alueella kiinteistö sijaitsee, ja se tapahtuu automaattisesti sähkömyyntisopimusta tehtäessä. Neve -konserniin kuuluvat Rovaniemen keskustan alueella toimiva jakeluverkonhaltija Rovaniemen Verkko Oy sekä Enontekiön kunnan alueella taas Enontekiön Sähkö Oy.
Toimitamme liittymälaskun ilmoittamaasi laskutusosoitteeseen sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen. Maksuehto laskuillamme on normaalisti 14 vuorokautta.
Sähköjen kytkentää varten sähköurakoitsijan tulee toimittaa verkkoyhtiölle mittarointipyyntölomake. Lisäksi tarvitset sähkönmyyjän, jonka kanssa solmit sähkösopimuksen. Sähkönmyyjän voit valita itse. Sähkönmyyjän tulee olla valittuna ja mittarointipyyntölomake toimitettuna 14 vuorokautta ennen sovittua kytkentäpäivää.
Omakotitalon rakennustyömaalle ei tarvita erikseen työmaa-aikaista sähköliittymää, jos pysyvä sähköliittymä toimitetaan jo rakennusaikana tonttikeskukseen. Tonttikeskus toimii rakennusaikana työmaakeskuksena.
Voit pyytää tarjouksen tontin ja rakennuksen sisäisistä sähkötöistä esimerkiksi paikallisilta sähköurakointia harjoittavilta yrityksiltä.
Liittymä ei sisällä perusmaadoitusta, tontin sisäisiä töitä eikä tonttikeskusta, johon sähkömittari asennetaan. Asiakkaan tulee hoitaa nämä asiat erikseen.
Liittymä sisältää:
- jakeluverkon rakentamisen tontin rajalle
- talojohdon liittämisen jakeluverkkoon tontin rajalla
- yhden etäluettavan mittarin asennuksen.
Asiakas vastaan tontin rajojen sisäpuolella tehtävistä töistä. Tutustu Kodin sähköliittymään.
Vyöhykemäärittely perustuu kohteen etäisyyteen lähimmältä muuntamolta. Vyöhykkeen 1 hintoja sovelletaan alueilla, joilla on voimassa oleva vahvistettu asemakaava sekä liittymille, joiden linnuntietä mitattu etäisyys on enintään 50 metriä olemassa olevalta muuntamolta ja pääsulake on enintään 3 x 160 A. Sulakekooltaan suuremmille liittymille on määritetty keskimääräinen ampeerikohtainen hinta. Yli 400 A liittymät toteutetaan keskijänniteliittyminä. Uusilla asemakaava-alueilla sähköverkko rakennetaan valmiiksi samanaikaisesti kunnallistekniikan kanssa.
Vyöhykettä 2 ovat vyöhykkeen 1 ulkopuoliset alueet, kun liittymältä linnuntietä mitattu etäisyys on alle 400 metriä olemassa olevalta muuntamolta ja pääsulake enintään 3 x 160 A. Sulakekooltaan suuremmille liittymille on määritetty keskimääräinen ampeerikohtaisen hinta. Yli 400 A liittymät toteutetaan keskijänniteliittyminä.
Vyöhyke 3 ovat vyöhykkeen 1 ulkopuoliset alueet, kun liittymältä linnuntietä mitattu etäisyys on 401–600 metriä olemassa olevalta muuntamolta ja pääsulake enintään 3 x 100 A. Suurempien liityntäluokkien liittymismaksut määritetään tapauskohtaisesti.
Liittymismaksu määräytyy liittymän sijainnin (vyöhyke) ja pääsulakekoon perusteella.
Ks. myös: Mitä hinnoittelussa käytettävät vyöhykkeet tarkoittavat?
Sähköliittymän suurin sallittu pääsulakkeiden koko määritellään liittymäsopimuksessa. Liittymän pääsulakkeita voi muuttaa (suurentaa / pienentää) olemassa olevan liittymisoikeuden puitteissa.
Jos sinulla on tarve korottaa liittymisoikeutta, voit tilata liittymän suurentamisen Liittymän tilaus -lomakkeella. Lisäliittymismaksu määräytyy verkkoyhtiön Liittymismaksut ja hinnoitteluperiaatteet -hinnaston mukaisesti.
Sähköliittymän tilauslomake Rovaniemen Verkon alueelle
Sähköliittymän tilauslomake Enontekiön Sähkön alueelle
Sulakkeiden muutoksia saavat tehdä vain sähköurakoitsijat. Asiakkaan tilaama sähköurakoitsija ilmoittaa sulakekoon muutoksesta Nevelle Sähkön mittarointilomakkeella sen jälkeen, kun liittymissopimus on päivitetty uudelle sulakekoolle.
Jos pääsulakkeita halutaan pienentää, asiakkaan tilaama sähköurakoitsijan tulee ilmoittaa sulakkeiden pienentämisestä Nevelle Sähkön mittarointilomakkeella. Tällöin liittymissopimusta ei tarvitse muuttaa, vaan oikeus liittymäsopimuksella määriteltyyn pääsulakekokoon säilyy.
Sähkön mittarointilomake Rovaniemen Verkon alueelle
Sähkön mittarointilomake Enontekiön Sähkön alueelle
Tarvittava pääsulakekoko määritellään sähkösuunnitelmassa. Keskustele sähkösuunnittelijasi kanssa ennen liittymän tilaamista. Yleisimmin omakotitaloon riittää sulakekoko 3x25A tai 3x35A.
Liittymätilauksen voit tehdä heti, kun tiedät tarvittavan pääsulakekoon. Erityisesti rakennuskauden, eli touko-elokuun, aikana tilaus kannattaa tehdä heti, kun kytkentäpäivämäärä on tiedossa, jotta rakennusprojekti ei viivästy sähköjen puuttumisen takia.
Voit tilata sähköliittymän täyttämällä hakemuksen sivuillamme.
Sähköliittymä liittää kiinteistön jakeluverkonhaltijan sähköverkkoon. Uusi sähköliittymä on hankittava, kun rakennetaan uutta kiinteistöä, kuten omakotitaloa, rivitaloa, kerrostaloa tai liikekiinteistöä. Sähköliittymä hankitaan siltä jakeluverkonhaltijalta, jonka alueella rakennettava kiinteistö sijaitsee. Rovaniemen kantakaupungin alueella toimii paikallinen Rovaniemen Verkko Oy. Sähköliittymä on irtainta omaisuutta, joten se siirretään kiinteistökaupassa kiinteistön seuraavalle omistajalla.
Liittymät ja niihin liittyvät asennuspalvelut voit rahoittaa Pohjola Osuuspankki Oyj:n tarjoamalla kulutusluotolla. Siirry linkistä Pohjola Osuuspankki Oyj:n sivustolle ja tee rahoitushakemus. Hae rahoitusta
Asiakas huolehtii omalla kustannuksellaan kaukolämpölaitteiden hankinnan, asennuksen ja liittämisen Neven mittauskeskukseen. Lue lisää sinulle sopivan kaukolämpöliittymän sivuilta.
Katso kaukolämpöliittymä pienkiinteistölle
Katso kaukolämpöliittymä isolle kohteelle
Liittymissopimuksen Neven kaukolämpöjakeluverkkoon, 30 metriä liittymisjohtoa Rovaniemen keskustan ja Muurolan alueella, tarvittaessa ulkoseinän läpivientikohdan peittämisen peltisellä suojakotelolla ja sopimusvesivirtaa 0,25 m³/h. Lue lisää sinulle sopivan kaukolämpöliittymän sivuilta.
Katso kaukolämpöliittymä pienkiinteistölle
Katso kaukolämpöliittymä isolle kohteelle
Se on Neven lupaus asiakkaalle, mihin mennessä kaukolämpöliittymä on kytkentävalmiina. Tämän päivämäärän löydät lämpösopimuksestasi. Myös kiinteän maksun laskuttaminen aloitetaan tämän päivän mukaisesti.
Liittymismaksu laskutetaan kolme kuukautta ennen sovittua liittymis- ja lämmöntoimituksen aloituspäivää.
Asiakkaan vuosittainen kiinteä maksu, jonka kuukausittaiset osamaksut on tasaisesti jaettu kuukaudenpäiville, perustuu kiinteistön joko sopimus- tai laskutusvesivirtaan.
Sopimusvesivirta (SVV) tarkoittaa sovittua kaukolämpöveden virtaustehoa vuositasolla. Tehon suuruus määritetään asiakkaan liittyessä kaukolämpöverkkoon perustuen kiinteistön suurimpaan tunnin aikana tarvitsemaan kaukolämpövesimäärään ulkolämpötilan ollessa -38 celsiusastetta. Sopimusvesivirtaa käytetään asiakkaan kiinteän vuosittaisen maksun ja liittymismaksun laskuperusteena ja sen mittayksikkö on m3/h. Sopimusvesivirta on pienkiinteistöillä aina 0,25 m3/h. Jos energiankulutuksessa ilmenee muutoksia, esimerkiksi rakennuksen laajentumisen johdosta, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.
Laskutusvesivirta (LVV) tarkoittaa asiakkaan todellista kaukolämmönkäyttöä vastaavaa vesivirtaustehoa vuositasolla. Pienkiinteistöjä lukuun ottamatta kohteet, joissa on tuntinen kulutusseuranta, voivat siirtyä laskutusvesivirtaan perustuvaan kiinteän maksun hinnoitteluun, kun asiakkaan todellisesta kaukolämmön tarpeesta on karttunut tarpeeksi mittaustietoa vähintään noin vuoden ajalta. Laskutusvesivirran määrä tarkastetaan lämmityskauden jälkeen vuosittain, millä varmistetaan kiinteän maksun ajantasaisuus ja asiakkaiden tasavertainen kohtelu. Laskutusvesivirran mittayksikkö on m3/h.
Energiamaksu (c/kWh) on hinta kiinteistössäsi kulutetulle lämpöenergialle. Energiamaksuilla katetaan kaukolämmön tuotannon ja jakelun muuttuvia kustannuksia, joista merkittävin on polttoainekustannukset. Energiamaksun suuruuteen täten vaikuttaa huomattavasti, millä polttoaineilla kaukolämpö tuotetaan ja miten niitä verotetaan. Voit lukea lisää kaukolämmöntuotannostamme täällä.
Asiakas voi vaikuttaa energiamaksukuluihinsa säästäväisten lämmönkulutustapojen lisäksi pitämällä huolta lämmönjakolaitteiden kunnosta, koska mitä tehokkaammin asiakkaan lämmönjakokeskuksen laitteet jäähdyttävät kaukolämpöveden tarpeeseensa, sitä pienempi vesimäärä tarvitaan lämmitystehon tuottamiseksi.
Tutustu kaukolämpötuotteisiimme ja niiden maksuihin hinnastossamme.
Kaukolämpötuotteen perusmaksu on vuotuinen kiinteä maksu, jonka suuruus perustuu asiakkaan käytössä olevaan sopimus- tai laskutusvesivirtaan. Pienkiinteistöillä kiinteä maksu on kiinteä vuosimaksu, jonka suuruus riippuu valitusta kaukolämpötuotteesta.
Vesivirran suuruus mitataan rakennuksen lämmitystehotarpeesta, ulkolämpötilan ollessa reilusti pakkasenpuolella. Näin varmistetaan, että lämpöä riittää kaikille verkon asiakkaille kireimmilläkin pakkasilla. Kiinteä maksu kattaa myös kaukolämmön tuotannosta, jakelusta, mittauksesta sekä laskutuksesta aiheutuvia kiinteitä kustannuksia.
Jos kiinteistössä on käytössä laskutusvesivirta, asiakas voi vaikuttaa maksun suuruuteen säästäväisten lämmönkulutustapojen lisäksi, pitämällä huolta lämmönjakolaitteiden kunnosta. Mitä tehokkaammin asiakkaan lämmönjakokeskuksen laitteet jäähdyttävät kaukolämpöveden lämmitystarpeeseensa, sitä pienempi virtausteho tarvitaan haetun lämmitystehon tuottamiseksi. Vuotuiset energiamaksun suuruudet löydät hinnastostamme.
Kaukolämmön käytön kokonaishinta muodostuu asiakkaan valitseman kaukolämpötuotteen vuosittaisesta kiinteästä maksusta (€/vuosi), joka perustuu joko sopimus- tai laskutusvesivirtaan sekä lämmönkulutukseen perustuvasta energiamaksusta (c/kWh). Laskutusvesivirta ei ole vielä käytössä pienkiinteistöillä Rovaniemen alueella.
Ks. lisäksi perusmaksu, energiamaksu, sopimusvesivirta ja laskutusvesivirta.
Omasta lämmön käytöstä on mahdollista saada kulutusraportti asiakasportaalistamme Assarista sekä asiakaspalvelusta.
Samankokoisissa ja -tyyppisissä asunnoissa asuvat perheet kuluttavat energiaa hyvin eri tavalla, sillä kulutukseen vaikuttaa muun muassa lämpimän veden käyttö, huonelämpötila, kaukolämpölaitteiden säädöt ja niiden kunto. Vuosi kaukolämmön käyttöönotosta asiakkaalle voidaan esittää kulutusarvio perustuen asiakkaan todelliseen kulutukseen viimeisen vuoden ajalta. Voit hyödyntää laskuriamme valitaksesi itsellesi sopivimman kaukolämpötuotteen.
Avaimet käteen -paketti sisältää kokonaisvaltaisesti kaukolämpöliittymän käyttöönottoon tarvittavat asennukset sekä tarvikkeet valmiiksi säädettynä sisältäen siirtimen ja putkistojen eristykset lämmönjakohuoneessa, sähkö- ja automatiikkatyöt, lvi-työt, apu- ja siivoustyöt. Lopuksi suoritetaan kaukolämmön käyttöönottotarkistus. Huomioithan, että sinun tulee tehdä myös kaukolämpöliittymähakemus.
Tilaa Avaimet käteen -paketti pienkiinteistölle
Täytä kaukolämmön liittymähakemus pienkiinteistölle
Liittymän toimitusaika lämpösopimuksen valmistuttua on vähintään kuukausi, ruuhka-aikana voit varautua odottamaan pidempäänkin.
Toimita Nevelle hyvissä ajoin ennen lämmöntarveajankohtaa lämpösopimuksen laatimista varten asemapiirustus mittakaavassa 1/500 sekä rakennuksen pohjapiirustus, josta ilmenee lämmönjakokeskuksen sijainti. Suosittelemme myös tutustumaan oppaaseemme kaukolämpöliittyjälle.
Jos olet jo lähettänyt tarjouspyynnön, voit toimittaa asiakirjat sähköpostitse asiakaspalveluumme.
Mikäli valitset lämmitysmuodoksi kaukolämmön, suunnitteluta taloosi vesikiertoinen lämmitysjärjestelmä sekä tilavaraus lämmönjakokeskusta varten. Suosittelemme valitsemaan LVI-urakoitsijan, jolla on alan pätevyys. Suosittelemme myös tutustumaan oppaaseemme kaukolämpöliittyjälle. Lue kaukolämmön liittyjänopas.
Voit tehdä tilauksen täyttämällä liittymähakemuksen sivuillamme tai olemalla yhteydessä myyntiimme. Liittymissopimus kannattaa tehdä mahdollisimman ajoissa esimerkiksi alkutalvesta, jotta rakentaminen voidaan toteuttaa asiakkaalle sopivaan aikaan rakennuskautena kevään ja syksyn välissä.
Tilaa kaukolämpöliittymä pienkiinteistöön.
Tilaa kaukolämpöliittymä isoon kohteeseen.
Loistavaa! Voit jättää meille sähköisen tarjouspyynnön, niin olemme sinuun yhteydessä.
Valittavanasi on neljä vaihtoehtoa, jotka ottavat huomioon energiatehokkuuden, rinnakkaislämmitykset ja vuodenaikaan sidoksissa olevan lämpölaskun kuukausikohtaisen vaihtelun.
Tutustu kaukolämpötuotteisiimme.
Lue kaukolämmön liittyjänopas.
Kaukolämpö on lähellä tuotettua sekä helppo ja varma lämmitysvalinta. Kaukolämmöllä on pieni hiilijalanjälki ja se on ympäristöystävällisesti tuotettua. Meiltä voit saada kaukolämmön avaimet käteen -toimituksena jopa rahoituksen kanssa.
Tutustu kaukolämmön tuotantoon.
Tutustu Neven vastuullisuuteen.
Putkirikkoja voi tapahtua niin vesijohtoverkostossa kuin kiinteistön sisällä. Syitä näille voivat olla jäätyminen tai routavaurio, putkiston ikääntyminen, kaivutöiden aiheuttamat vahingot tai vanhat asennusvirheet.
Kiinteistökohtaisen putkirikon aiheuttaman vuodon voi havaita vesimittaria tarkkailemalla. Mikäli mittari pyörii, vaikka vettä ei kuluteta, voi syynä olla kiinteistössä oleva putkirikko. Myös Neven etäluettavien mittarien kautta voidaan havaita vesijohtovuoto, josta tällöin ilmoitamme kiinteistön omistajalle.
Kiinteistön sisäisen putkirikon sattuessa sulje ensimmäiseksi kiinteistön sulkuventtiili. Seuraavaksi ilmoita rikkoontumisesta paikalliseen LVI-alan yritykseen, joka korjaa kiinteistökohtaisen vian.
Mikäli havaitset vuodon kiinteistön ulkopuolella (ennen vesimittariasi sijaintia), ilmoita asiasta Nevelle täällä. Myös maastoon tai kaduille ilmestyneet väreilevät tai pulppuavat lammikot voivat kertoa putkirikosta. Jos vesi on vihertävää, voi syynä olla kaukolämpöputken vuoto. Vihertävä kaukolämpövesi ei ole ympäristölle vaarallista. Ilmoita havaitsemasi vuoto vikailmoituslomakkeella. Siirry vikailmoituslomakkeelle.
Lämmin vesi ei ole tarkoitettu juotavaksi eikä ruoanlaittoon. Se on laadultaan heikompaa kuin kylmä vesi, koska siihen voi kiinteistön putkistoista liueta metalleja ja toisaalta lämpimässä vedessä voi kasvaa myös bakteereja. Juomaveden käytössä nyrkkisääntönä voidaan pitää, että kiinteistön putkistossa seisonutta lämmennyttä vettä kannattaa juoksuttaa ennen juomaveden ottamista, kunnes vesi on viileää.
Suosituksena on, että haavanhoitoon käytettävä vesi keitetään aina, myös silloin kun keittokehotus ei ole voimassa. Lue häiriötiedotteemme.
Koliformiset bakteerit voivat aiheuttaa vatsataudin kaltaisia oireita, ja ne voivat tarttua kuten vatsatauti. Keittokehotusalueella vettä nauttineita henkilöitä, joilla on selkeää, pitkittynyttä, vatsatautioireilua (oksennus- ja ripulioireet), kehotetaan olemaan yhteydessä terveydenhuoltoon virka-aikana hoidontarpeen arviointia sekä mahdollista näytteenottoa varten. Yhteydenotto terveydenhuoltoon tapahtuu tavanomaisia kanavia myöten. Mikäli oireilu on vaikeaa, siihen liittyy korkeaa kuumetta tai yleistilan heikkenemistä, tulee olla yhteydessä päivystykseen. Lieväoireisten ei tarvitse olla yhteydessä terveydenhuoltoon, vaan tavanomainen vatsataudin omahoito riittää. Lue häiriötiedotteemme.
Veden keittokehotus on terveydensuojeluviranomaisen ja vedenjakelusta vastaavan laitoksen yhteistyössä asettama varotoimenpide, mikäli on syytä epäillä, että juomavedenlaatu aiheuttaa terveydelle haittaa. Tällöin juoma- ja ruoanvalmistusvesi tulee keittää sadassa asteessa vähintään viisi (5) minuuttia ennen käyttöä. Arvion terveydelle haitallisuudesta tekee kunnan terveydensuojeluviranomainen. Lue häriötiedotteemme.
Normaalitilanteessa Rovaniemen alueen juomavettä ei käsitellä kloorilla. Vesijohtoverkoston rakennus- tai kunnostustöiden yhteydessä sekä keittokehotustilanteissa verkostoa voidaan joutua puhdistamaan klooraamalla. Sen vuoksi vedessä voi esiintyä kloorin makua ja hajua. Kloorilla puhdistettua vettä voi käyttää mausta ja hajusta huolimatta normaalisti. Lue häriötiedotteemme.
Tarpeen mukaan ilmoita mahdollisesta viasta vikailmoituslomakkeella. Siirry vikailmoituslomakkeelle.
Tarkista onko alueellasi voimassa oleva vedenjakelua koskeva häiriötiedotus. Lue häiriötiedotteemme. Ilmoitamme suunnitelluista vedenjakelun keskeytyksistä kiinteistöihin jaettavilla tiedotteilla. Kun liityt keskeytysviestipalveluumme, saat ilmoitukset keskeytyksistä tekstiviestitse matkapuhelimeesi. Lue lisää keskeytysviestipalvelustamme.
Väri johtuu yleensä kiinteistön kupariputkista irtoavasta kuparista ja sitä esiintyy etenkin lämpimässä vedessä. Hapan vesi (pH < 7) estää kuparia suojaavan oksidikerroksen muodostumisen, mikä voi aiheuttaa korroosiota kupariputkissa. Sopivana veden pH-alueena vedenjakelulaitteiden materiaaleille voidaan pitää 6,5–8,8. Veden juoksuttaminen vähentää sen kuparipitoisuutta, mutta ei poista putkien korroosioriskiä. Talousveden korkea kuparipitoisuus aiheuttaa veteen karvasta makua, värjää saniteettikalusteita vihreiksi ja saattaa muuttaa vaaleat hiukset vihreiksi. Ratkaisuna ongelmaan on putkien vaihtaminen alueen veden happamuuslaatuun sopiviin putkiin. Rovaniemellä vesi on neutraalia pH:n vaihdellen alueen mukaan yleensä noin 6,5–7,8 välillä.
Keltainen tai rusehtava väri vedessä johtuu yleensä rauta- ja mangaanikerrostumien irtoamisesta putkistoista. Saostumien irtoamisen voivat aiheuttaa esimerkiksi verkoston korjaus- ja muutostyöt. Tarkista Neven häiriötiedotteet.
Kiinteistössä syynä voi olla runsaan vedenkäyttö (esim. painepesuri), mikä laittaa saostumat liikkeelle kovan paineen seurauksesta. Ongelma poistuu yleensä vettä juoksuttamalla, mutta vikatilanteen jatkuessa ota yhteys taloyhtiösi kiinteistöhuoltoon, tai ilmoita asiasta Nevelle täällä. Vedessä esiintyvä harmaus tai sameus on seurausta vedessä olevista ilmakuplista. Vesi kirkastuu hetken seistyään, kun ilma poistuu ylöspäin.
Putkistoista voi toisinaan irrota sakkaa, joka näkyy vedessä hiutaleina tai värjäyminä. Tämä johtuu yleensä putkistojen huoltotöistä tai putkirikoista lähialueella. Nämä voivat olla lähtöisin myös kiinteistöjen omista putkista. Ongelma poistuu yleensä vettä juoksuttamalla, mutta vikatilanteen jatkuessa ota yhteys taloyhtiösi kiinteistöhuoltoon, tai ilmoita asiasta meille vikailmoituslomakkeella. Siirry vikailmoituslomakkeelle.
Vuonna 2021 Neve toimitti kuluttajille vettä 3 165 598 kuutiometriä, mikä vastaa yli 1200 olympiakokoisen uima-altaan tilavuutta. Verkoston vuotovettä ilmenee vuosittain lähes 900 000 kuutiometriä. Jos havaitse mahdollisen vuodon, ilmoita siitä meille vikailmoituslomakkeella. Näin autat meitä havaitsemaan verkoston vuotokohdat. Siirry vikailmoituslomakkeelle.
Vuodessa rovaniemeläinen kuluttaa 40–60 kuutiometriä vettä ja vuorokaudessa 150 litraa.
Napapiirin Vesi Oy ottaa talousvedestä näytteitä valvontasuunnitelman mukaisesti. Näytteenoton ajankohta riippuu vedenjakelualueesta. Napapiirin Vesi Oy ottaa yksittäisiä näytteitä viranomaisen määräyksestä. Ylimääräisiä vesinäytteitä yksittäisten ilmoitusten perusteella ei oteta. Mikäli epäilet talousveden saastumista, voit olla yhteydessä kunnan terveydensuojeluviranomaiseen sähköpostitse osoitteeseen terveystarkastaja@rovaniemi.fi.
Keskustan alueen vesijohtoveteen ei lisätä kemikaaleja, vaan vesi johdetaan kalkkikivialkalointilaitosten ja UV-käsittelyn jälkeen kuluttajille. Kalkkikivialkalointi nostaa veden pH:ta, alkaliteettia ja kovuutta. Kalkkikivialkaloinnissa vesi suodatetaan altaissa olevan kalkkikivirouhekerroksen läpi. Alkalointi on tarpeellista veden syövyttävyyden ja korroosioiden vähentämiseksi. Tämä käsittely säästää esimerkiksi vesilaitteiden putkistoja, sillä hapan vesi (pH < 7) estää kupariputkistoa suojaavan oksidikerroksen muodostumisen. UV-käsittely tehdään ultraviolettivalolla, joka tuhoaa vedessä mahdollisesti olevien bakteerien lisääntymiskyvyn.
Pohjaveden laatu on Rovaniemen alueella niin hyvä, että vesijohtovettä ei käsitellä lainkaan, tai sitä käsitellään erityisen vähän verrattuna monessa muussa kaupungissa vesijohtovetenä käytettävän pintaveden käsittelyyn. Rovaniemen alueen vesijohtoveteen ei esimerkiksi lisätä lainkaan klooria.
Rovaniemen talousvesi on pehmeää. Kovuus pysyttelee 0,6 mmol/l (3,4 dH) tienoilla. Näin ollen astian- ja pyykinpesukoneisiin ei tarvitse lisätä vedenpehmennyssuoloja ja pesuaineiden annostelussa voi olla säästeliäs. Mitä kovempaa vesi on, sitä enemmän saippuaa tarvitaan, jotta vesi saadaan vaahtoamaan ja pesemään kunnolla. Lue lisää veden laadusta täältä.
Rovaniemellä veden laatu on niin hyvä, ettei vesijohtovettä käsitellä lainkaan, tai sitä käsitellään hyvin vähän. Lue lisää veden laadusta.
Verkoston pituus on noin 1800 kilometriä. Vettä toimitetaan Rovaniemen kaupungin laajalla alueella. Pisimmillään verkosto yltää Lohinivaan, Auttiin, Tiaiseen, Jaatilaan ja Siikakämään saakka.
Pohjavesi pumpataan kymmenien metrien syvyydestä. Tarvittaessa vesi johdetaan kalkkikivisuodattimen ja UV-käsittelyn kautta verkostoon. Kalkkikivisuodatin vähentää veden happamuutta ja UV-käsittely poistaa vedessä mahdollisesti olevien bakteerien lisääntymiskyvyn. Veden painetta säädetään verkostossa ylävesisäiliöillä, paineenkorotuspumpuilla ja venttiileillä.
Ylävesisäiliöjärjestelmä sopii Rovaniemen alueelle hyvin, koska voimme tällöin hyödyntää maanpinnan korkeussuhteita veden paineen luomiseen. Koska Neven vesijohtoverkosto on niin laaja, käytämme myös paineenkorotuspumppuja varmistaaksemme tarvittavan painetason kaikkialla verkostossamme. Eri venttiileillä säätelemme tämän paineen sopivaksi.
Pohjavesialueilla asuville on omat ohjeensa. Lue ympäristöhallinnon ohjeet pohjavesialueilla asuville.
Pohjavedeksi kutsutaan sateen ja lumen sulamisvesistä maa- ja kallioperään suodattuvaa ja varastoituvaa vettä. Kun vesi suodattuu maakerrosten läpi, se puhdistuu. Pohjavesi on laadultaan parempaa talous- ja juomavedeksi kuin pintavesi, ja pohjavettä voidaan useimmiten käyttää sellaisenaan, ilman käsittelyä.
Vesijohtovesi on pohjavettä, jota otetaan useasta eri pisteestä Rovaniemen alueelta. Lue lisää veden laadusta
Vesijohtoveden hinta on 2,22 €/m³. Jäteveden käyttömaksu on 3,27 €/m³. Ämpärillinen (10 litraa) talousvettä maksaa 0,02 € (2 senttiä) ja yksi wc:n huuhtelu (6 litraa) maksaa 0,033 € (3,3 senttiä). Tutustu veden hinnastoon.
Näet vedenkulutuksesi, kun rekisteröidyt Assariin. Siirry Assariin.
Vuotavat vesihanat tai wc-pöntöt kannattaa korjauttaa välittömästi. Ne ovat usein korjattavissa pienin kustannuksin esimerkiksi vaihtamalla hanojen tai wc:n huuhtelusäiliön tiivisteet. Yksi vähänkin vuotava vesihana voi lisätä vedenkulutusta vuodessa jopa 30 kuutiometriä eli 30 000 litraa (1 m³ = noin 150 ämpäriä). Vesikalusteen hukkaama vesimäärä voi täten aiheuttaa kiinteistölle yli 100 euron lisän vuotuiseen vesilaskuun.
Jos vuotavia hanoja on useita ja vuodon laatu suurenee tippavuodosta pieneen lirinään, vesikalusteiden hukkaama vesimäärä saattaa olla 10–300 m³ (10 000 litraa–300 000 litraa) vuodessa. Veden ja jäteveden käyttömaksuna tämä lisäkustannusten määrä saattaa kasvaa useisiin satoihin tai jopa tuhansiin euroihin vuodessa.
Voit vähentää vedenkulutusta seuraavilla tavoilla:
- Uusi vuotavat ja myös vanhat vesihanat.
- Säädä wc:n huuhteluveden määrä pienemmäksi.
- Valitse varmatoimisia laitteita.
- Kerää sadevesi pihan kastelua varten ja minimoi kastelu vesijohtovedellä.
- Vältä valuvassa vedessä tiskaamista ja huuhtelemista.
- Suosi suihkua ammekylvyn sijasta.
- Älä valuta vettä turhaan esimerkiksi hampaita pestessäsi tai shampoota vaahdottaessa.
- Korkea paine kiinteistön vesiputkistossa lisää kulutusta. Asenna paineenalennusventtiili.
- Seuraa kuukausittain kulutusta vesimittarista.
- Seuraa lämminvesivaraajan varoventtiilin toimintaa. Tämä on yleisin vuotoveden aiheuttaja.
Kyllä voi. Vuosikulutusarvion muutosta varten tarvitsemme vesimittarilukeman, joka päivittää vuosikulutusarvion. Myös ilmoittamasi kiinteistön asukasmäärän muutokset otetaan huomioon, sillä ne vaikuttavat veden vuosikulutusarvion muodostumiseen (40–45 m3/henkilö).
Kun rekisteröidyt Assariin, voit ilmoittaa vesimittarilukeman vaikka joka kuukausi. Näin pystyt seuraamaan kulutustasi toteutuneen käytön perusteella. Siirry Assariin.
Jos veden todellinen kulutuksesi on ollut pienempi kuin aiemmassa vesilaskussa maksamasi kulutusarvioon perustuva käyttömaksusi, tämä erotus todellisen kulutuksen ja käyttömaksun välillä hyvitetään sinulle tasauslaskussa.
Vaikka et olisi kuluttanut vettä viime laskutuskautena lainkaan, tasauslaskun hyvityssumma ei ole yhtä suuri kuin edellisten arviovesilaskujesi kokonaissumma, sillä vesilaskuun kuuluviin perusmaksuihin ei voi kohdistua hyvityksiä, sillä niillä katetaan liittymän ylläpitokustannuksia.
Vastaavasti, jos todellinen veden kulutuksesi on ollut suurempaa, kuin sinua on arvioon perustuen viimeksi käyttömaksussa laskutettu, tämä erotus todellisen kulutuksen ja käyttömaksun välillä lisäveloitetaan sinulta tasauslaskussa. Mikäli kiinteistösi asukasmäärä ja täten vuosikulutusarviosi on muuttunut, voit ilmoittaa siitä asiakaspalveluumme tai ilmoittamalla vesimittarilukemasi Assarissa.
Ota yhteyttä asiakaspalveluun.
Ilmoita vesimittarilukema Assarissa.
Tutustu laskunlukuohjeisiin.
Maksu veloitetaan kiinteistössäsi tai asunnossasi käyttämästäsi puhtaasta vedestä ja jätevedestä. Maksut käytetään veden käsittelyn ja jäteveden puhdistuksen aiheuttamiin kustannuksiin. Lue lisää laskutuksestamme.
Perusmaksua peritään, kun kiinteistö on liitetty vesijohtoverkostoon. Perusmaksulla katetaan liittymän ylläpitokustannuksia, koska liittymä on kuitenkin koko ajan käytettävissäsi. Perusmaksuilla katetaan myös putkiverkoston ylläpitoa sekä vedenpuhdistus- ja jätevedenpuhdistuslaitosten ylläpitoa. Lue lisää laskutuksestamme.
Osaa etämittareista luetaan automaattisesti sellaisilla aikaväleillä, jotka voivat olla harvempia kuin veden laskutusväli. Näin ollen, jos ajantasaista mittarilukemaa ei ole tiedossa, laskutetaan veden käyttö arviolaskuna. Laskutus tasataan silti aina, kun mittarin lukema saadaan. Kun rekisteröidyt Assariin, voit ilmoittaa lukeman vaikka joka kuukausi. Näin pystyt seuraamaan kulutustasi toteutuneen käytön perusteella. Siirry Assariin.
Kun rekisteröidyt Assariin, voit ilmoittaa lukeman vaikka joka kuukausi. Näin pystyt seuraamaan kulutustasi toteutuneen käytön perusteella. Vesilukeman voit ilmoittaa myös asiakaspalveluumme henkilökohtaisesti, puhelimella, chatissa tai sähköpostilla. Vesilaitoksen toimesta lukemaa pyydetään kerran vuodessa lukemakortilla.
Liitteeksi tarvitsemme vesi- ja viemärijohdoista asemapiirustuksen ja pohjapiirustuksen sekä tarpeen vaatiessa maanomistajan sijoitusluvan. Voit liittää tarpeelliset dokumentit sähköiseen vesiliittymähakemukseen. Täytä vesiliittymähakemus.
Vesiliittymä laskutetaan tilaajalta kun sopimus vesiliittymästä on tehty. Toimitamme liittymälaskun ilmoittamaasi laskutusosoitteeseen sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen. Maksuehto laskuillamme on normaalisti 30 vuorokautta. Lue lisää laskutuksesta.
Työaikaisen veden tarpeen voit varmistaa työmaavalvojaltasi. Työaikaisen veden voit tilata pysyvän vesiliittymän tilauksen yhteydessä. Työaikainen vesi laskutetaan erikseen kertalaskutuksena suhteessa kiinteistön kokoon. Tutustu vesiliittymähinnastoomme.
Liittymismaksun kokonaismäärä määräytyy toimitukseen valittavien vesiliittymien mukaan. Toimitus voi koostua yhdestä tai useammasta liittymästä: vesi-, jäte- ja hulevesiliittymä. Liittymän toimitus sisältää:
- Tonttijohtojen rakentamisen tontin vastuurajalle
- Kiinteistökohtaisen tonttiventtiilin asentaminen vastuurajalle
- Yhden vesimittarin ja asennuksen
- Asiantuntijoidemme avut ja neuvot koko liittymän rakentamisen ajan
- Rakennusurakan yleisten sopimusehtojen (YSE 1998) mukaisen takuun (rakentamisen aikainen kaksi vuotta, rakentamisvirheiden osalta 10 vuotta)
Vesiliittymän voit tilata rakentamisluvan myöntämisen jälkeen. Erityisesti ruuhkaisena rakentamiskautena liittymän tilaus kannattaa tehdä heti kun se on mahdollista. Vesiliittymän voit tilata nettisivujemme kautta täyttämällä liittymähakemuksen. Käsittelyn ja toimituksen nopeuttamiseksi täytä hakemus huolellisesti. Huomioithan, että vesiliittymän lisäksi sinun tulee huolehtia siitä, että sinulla on myös lain edellyttämä jäte- ja hulevesiliittymä. Tilaa vesiliittymä. Lue lisää jätevesiliittymästä.
Neve Oy vastaa vesihuollosta ja vesiverkoston rakentamisesta Rovaniemen alueella. Vesiliittymän voit tilata nettisivujemme kautta täyttämällä sähköisen liittymähakemuksen. Tilaa vesiliittymä.