Sisältöön Sivustokartta

Usein kysyttyä laskutukseemme liittyen

Laskut ja maksaminen

laskutusväli

Kaukolämmön, sähkönsiirron ja valokuidun laskutusväli on 1 kuukausi. Kaukolämpö ja sähkönsiirto laskutetaan aina jälkikäteen toteutuneen kulutuksen mukaisesti.

Veden arviolaskutus tehdään 2 kuukauden välein ja tämä lasku perustuu arvioituun vuosikulutusennusteeseen. Tasauslasku tehdään aina, kun mittarilukema saadaan, ja tällöin myös vuosiennuste päivittyy automaattisesti. Mittarilukeman voi ilmoittaa omatoimisesti, jopa kuukausittain, jolloin laskutus perustuu toteutuneeseen vedenkulutukseen. Lukeman voi helposti ilmoittaa sähköisen asiointikanavamme Assarin kautta. Pyydämme asiakkaita toimittamaan vesimittarilukemat vuosittain elokuun aikana.

Etäluettavien vesimittareiden laskutus tehdään jälkikäteen lukemien perusteella. Etäluettavissa mittareissa on mahdollista valita myös 1 kuukauden laskutusväli. Etäluettavan mittarin lukemia ei tarvitse erikseen ilmoittaa.

Maksaminen

Muista aina käyttää laskussa ilmoitettua viitenumeroa laskun maksussa. Viitenumero varmistaa, että maksusi kohdistuu oikealle laskulle ja asiakkaalle. Ilman viitenumeroa maksun käsittely voi viivästyä tai jäädä kokonaan tunnistamatta.

Jos viitenumero puuttuu tai on virheellinen:

  • Tarkista lasku ja käytä siinä ilmoitettua viitenumeroa.
  • Jos verkkopankkisi ei hyväksy viitenumeroa viitekenttään, voit vaihtoehtoisesti kirjoittaa viitenumeron tai asiakasnumerosi viestikenttään.
  • Jos olet jo maksanut laskun ilman viitenumeroa, ota yhteyttä asiakaspalveluun ja ilmoita maksun tiedot (päivämäärä, summa, maksaja) sekä toimita suoritetusta maksusta kuitti, jotta voimme varmistaa maksun suoritetuksi ja kohdistaa sen oikein.
Lue laskujen lukuohjeet

SÄHKÖN HINNAN MUODOSTUMINEN

Sähkön hinta muodostuu kolmesta osasta: sähkön siirtopalvelun hinnasta, sähköenergian hinnasta ja veroista. Yleensä jokainen osa muodostaa noin kolmanneksen sähkön kokonaishinnasta. Hintojen osuudet voivat vaihdella sähkön käyttöpaikan ja kulutuksen perusteella.

Siirtopalvelu sisältää sähkön toimituksen kotiin ja sähköverkkojen ylläpidon. Sähkön siirron hintaa ei voi kilpailuttaa. Rovaniemen Verkko Oy toimii verkonhaltijana Rovaniemen kantakaupungin alueella ja laskuttaa alueella asuvia sähkönsiirrosta. Enontekiön Sähkö Oy laskuttaa sähkönsiirrosta Enontekiön kunnan alueella.

Sähköenergia on kuluttamaasi sähköä, jota ostat valitsemaltasi sähkönmyyjältä. Sähköenergian ja siirtohinnan lisäksi maksat sähkölaskussasi arvonlisäveroa, sähköveroa (laskutetaan siirtohinnan yhteydessä) sekä huoltovarmuusmaksua.

LASKUN ERÄPÄIVÄN SIIRTÄMINEN

Laskujen eräpäivä määräytyy laskutusajojen mukaan. Valitettavasti emme voi määritellä erillisiä eräpäiviä yksittäisille asiakkaille.

Voit siirtää viimeisimmän avoimen sähkö-, vesi, kaukolämpö-, ja valokuitulaskusi eräpäivää Assarissa. Jos sinulla on useita avoimia laskuja, ota yhteys asiakaspalveluumme.

Siirrä eräpäivää Assarissa

Maksaminen ja perintä

Kuluttaja-asiakkaiden maksuaika kaukolämmön, sähkönsiirron ja valokuidun palveluiden osalta on 14 vuorokautta laskun lähettämisestä. Vesilaskulla maksuaika on 30 vuorokautta.

Maksumuistutus lähetetään, jos laskulle ei ole saapunut suoritusta eräpäivän mentyä. Maksumuistutuksen lähettää Ropo ja siihen on lisätty 5,00 €:n muistutusmaksu.

Laskujen perintään liittyvissä kysymyksissä tulee olla yhteydessä Ropoon. Lue lisää Roposta ja hallitse maksujasi https://ropo.fi/hallitse-maksujasi/.

Laskutusmuodot

Voit valita, miten vastaanotat laskusi. Käytettävissä olevat laskutusmuodot ovat: paperilasku, e-lasku, Kivra -digipostipalvelu, suoraveloitus ja yrityksille sähköinen verkkolasku.

Suosittelemme asiakkaitamme valitsemaan sähköisen laskutusvaihtoehdon (e-lasku, Kivra, suoraveloitus, verkkolasku), jolla säästät omaa aikaasi sekä ympäristöä. Sähköiset laskut saapuvat viiveettä perille, jolloin niille jää myös enemmän maksuaikaa.

Lue lisää sähköisistä laskutusvaihtoehdoista ja niiden käyttöönotosta.

Ota käyttöösi sähköinen laskutus

Yrityksen verkkolaskun käyttöönotto

Tilaa verkkolaskun yhtiöltä
Esim. asiakasnumerolla useita sopimuksia, mutta muutos koskee vain tiettyä sopimusta.