Valokuidun kautta myös kaapeli-tv-palvelut
Janne Alkki on ollut Neven valokuituasiakkaana nyt reilut puoli vuotta. Syitä, miksi Janne perheineen valitsi Neven valokuitutoimittajakseen, olivat liittymishinta sekä mahdollisuus saada alennusta liittymän hinnasta kaivamalla tontin osuuden itse.
– Lisäksi houkutteli valokuidun kautta toimitettu kaapeli-tv, joka mahdollistaa myös maksullisten kanavien hankinnan. Neven paikallisuus ja ystävällinen asiakaspalvelu helpottivat myös päätöksentekoa, Janne sanoo.
Janne toimii yrittäjänä ja valokuituyhteys mahdollistaa myös kotitoimistoon sujuvan nettiyhteyden. Vapaa-ajalla perheessä katsotaan netin kautta elokuvia, sarjoja ja urheilua.
– Perinteisen TV-lähetyksen katsominen on jäänyt käytännössä kokonaan ja lähes kaikki katsotaan nykyään suoratoistopalveluiden kautta. Lapset pelaavat nykyään melkein pelkästään verkkopelejä, joissa nopea ja luotettava nettiyhteys on perusvaatimus. Yhteyden pätkiminen tai hitaus aiheuttaa lapsilta välittömän palautteen, joten toimiva ja luotettava yhteys vähentää harmaita hiuksia myös vanhemmilla, Janne kertoo.
Kiitettävän hyvin toimiva yhteys
Yhteyden toimivuus on Jannen mielestä ollut kiitettävän hyvä. On hyvä huomioida, että oman yhteyden toimivuuteen voi vaikuttaa moni asia.
– Silloin tällöin ilmenneistä yhteyskatkoksista ei voi varmuudella sanoa, että johtuivatko ne yhteydestä, päätelaitteesta vai omista käyttölaitteista eli tietokoneesta tai mobiililaitteista. Tv-palvelun signaali on ollut vahva ja kuva selkeä. Lähetyskatkoksia ei ole tähän mennessä ollut yhtään.
Mitattaessa yhteyden nopeutta kannattaa aina tarkistaa, että yhteys tulee varmasti kiinteästä verkosta. Oman langattoman sisäverkon kautta mitattu nopeus voi olla huomattavasti heikompi ja tämä voi aiheuttaa hämmennystä asiakkaassa.
Napapiirin Kuituverkot on aloittanut toimintansa muutama vuosi sitten. Yhtiön valokuituverkon rakentaminen jatkuu edelleen. Verkon rakentamisen suunnittelussa ja sisään tulleiden tilausten yhdistämisessä on omat haasteensa, jotka voivat vaikuttaa toimitusaikatauluihin. Toimitussisältöä selkeytetään ja tuotevalikoimaa laajennetaan pikkuhiljaa ja asiakkaita pyritään kuuntelemaan herkällä korvalla toiminnan kehittämiseksi.
– Tyytyväinen asiakas on paras mainos, Janne toteaa.