
Tietosuoja- ja rekisteriselosteet
Neve Oy tietosuojaseloste
Keräämme ja käsittelemme erilaisia henkilötietoja tarpeen mukaan ja riippuen suhteestasi kanssamme. Käsiteltäviä tietoja ovat muun muassa seuraavat:
- Henkilökohtaiset tiedot – yhteystietosi (esimerkiksi nimi, osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite), sekä henkilötunnuksesi, kun sitä tarvitaan henkilöllisyytesi vahvistamiseen.
- Sopimus- ja tapahtumatiedot – esimerkiksi tiedot sopimuksistasi, tilauksistasi, ostoistasi, maksujen tilasta ja laskuistasi; tallennetut ja litteroidut puhelut; suostumuksesi ja estovalintasi; sekä muut tapahtumat kanssamme, kuten palvelupyyntösi ja asiakaspalvelumme kanssa käymäsi viestinvaihto.
- Työmääräystietoja kuten tietoja viestinnästäsi asiakaspalvelumme kanssa, tietoja asennuksista, tukityömääräyksistä, reklamaatioista jne.
- Maksutiedot – esimerkiksi pankkitilitietosi, joita tarvitaan hyvitysten palauttamiseen.
- Verkkoliikennetiedot ja tunnisteet – tiedot, jotka kerätään evästeiden tai vastaavien tekniikoiden avulla palveluidemme käytöstäsi, kuten verkkosivujemme selaustoimintasi ja segmenttisi, IP-osoitteesi, evästetunnuksesi, mobiililaitteen tunniste, selaimen ja laitteen tiedot sekä sijainti.
- Turvallisuus- ja IT-palvelujen hallintatiedot – tiedot, joita käytetään palvelujemme ja toimitilojemme käytön turvaamiseen, esimerkiksi salasanasi ja kirjautumistietosi, turvalokit, kameravalvonnan tallenteet, sekä vastapuolen tuntemiseen liittyvät taustaselvitystiedot.
- Tekniset tiedot ja kulutustiedot – esimerkiksi laitteen, ajoneuvon tai sovelluksen toimintaan liittyvät tiedot, mukaan lukien sähkön ja muiden hyödykkeiden kulutuksen ja tuotannon mittaus, sekä latausasemilta ja älylaitteista saadut tiedot, kuten esimerkiksi antureista (mm. lämpötila) kerätyt tiedot.
Henkilötietosi, joita käsittelemme, ovat peräisin eri lähteistä:
- Sinulta ja organisaatioltasi (jos olet yritysasiakas tai liidi), kun tilaat tai käytät palvelujamme, täytät lomakkeen, osallistut kyselyyn tai kilpailuun, luot tilin, selaat verkkosivustoamme tai olet muuten vuorovaikutuksessa kanssamme.
- Suhteestamme sinuun asiakkaana, kuten energiankulutustiedot, työmääräysten käsittely, laitetiedot tai käyttäytymistiedot.
- Sähkömarkkinoilla toimivilta energiayhtiöiltä ja sähkömarkkinoiden keskitetyn tiedonvaihdon yksiköstä (datahub) soveltuvaan lakiin tai viranomaismääräyksiin perustuvan tiedonvaihdon perusteella.
- Kolmansilta osapuolilta, kuten julkisista osoiterekistereistä, luottotieto- ja perintätoimistoilta, asennuskumppaneilta, markkinointikumppaneilta, sähkö- ja vakuutusyhtiöiltä ja muilta tietojen tarjoajilta.
- Neve-konsernin yhtiöiltä, jotka jakavat tietoja tässä selosteessa mainittuihin tarkoituksiin.
Käytämme henkilötietojasi ennalta määriteltyihin tarkoituksiin sopimuksen, suostumuksen, lakisääteisen velvoitteen tai oikeutetun edun perusteella. Online- ja offline-lähteistä peräisin olevia tietoja voidaan yhdistää näihin tarkoituksiin, jos et ole estänyt tietojen yhdistämistä. Käytämme henkilötietojasi seuraaviin tarkoituksiin:
- Palvelujen toimittaminen ja asiakaspalvelu
Keräämme ja käytämme henkilötietojasi tilausten käsittelyä, tuotteiden ja palvelujen toimittamista, asiakaspalvelua sekä maksujen, sopimusten ja asioinnin hallintaa varten.
Palvelujen toimittamiseen tarvittavat tiedot vaihtelevat tuotteen tai palvelun mukaan, sekä riippuen siitä, oletko kuluttaja- vai yritysasiakas. Esimerkiksi verkkopalvelut voivat edellyttää käyttäjän tunnistautumista, kun taas sähkösopimukset edellyttävät mittaustietojen säilyttämistä. Asiakaspalvelumme käsittelee pyyntösi ja viestisi palvellakseen sinua tai organisaatiotasi. Asiakaspalvelu voi myös tarjota sinulle parhaiten sopivaa sopimusta tai palvelua perustuen tietoihin, joita meillä on sinusta. Voimme olla sinuun yhteydessä sopimukseen liittyvissä asioissa puhelimitse, postitse, sähköpostilla, tekstiviestillä, chat-palvelun kautta ja muita digitaalisia kanavia, kuten sosiaalista mediaa, käyttäen.
Tietojesi käsittely osana palvelun toimittamista ja asiakaspalvelua perustuu tyypillisesti sopimukseen, ja yrityssuhteissa oikeutettuun etuun. Lain vaatiessa, pyydämme suostumuksesi tiettyjen palvelujen toimittamiseen. Tällaisia palveluja ovat esimerkiksi sijaintiin perustuvat palvelut.
- Myynti, markkinointi ja sidosryhmäviestintä
Saatamme ottaa sinuun yhteyttä markkinointitarkoituksessa, vaikka et olisi asiakkaamme. Pyydämme suostumuksesi yhteydenottoon silloin, kun laki sitä vaatii. Muulloin yhteydenottomme perustuu oikeutettuun etuun. Voimme lähettää ilman suostumusta automatisoituja sähköisiä markkinointiviestejä, jotka liittyvät asiakassuhteeseesi, sekä käyttää perinteisiä markkinointikanavia (kuten posti, puhelin ja ovelta ovelle myynti), kun laki sen sallii.
Järjestämme myös arvontoja ja kilpailuja.
Oman markkinointi- ja myyntitoimintamme lisäksi käytämme myynti- ja markkinointikumppaneita, jotka voivat ottaa sinuun yhteyden omien asiakaslistojensa perusteella ja kertoa tuotteistamme ja palveluistamme tai myydä tuotteitamme ja palvelujamme omissa toimitiloissaan.
Alta voit lukea lisää eri markkinointitavoista. Kohdassa 10 voit lukea, miten voit hallita markkinointivalintojasi.
2.1 Asiakasmarkkinointi
Asiakasmarkkinointi on automatisoitua sähköistä markkinointia, joka lähetetään ilman suostumusta nykyisille asiakkaille ja yritysasiakkaille.
Kuluttaja-asiakkaillemme, jotka tällä hetkellä tilaavat tuotteitamme ja palvelujamme, lähetämme säännöllisesti tarjouksia ja tietoa asiakassuhteen kannalta olennaisista tuotteista ja palveluista. Lähetämme nämä viestit siihen yhteystietoon (puhelin tai sähköposti), jonka olet antanut asiakassuhteesi yhteydessä.
Yritysasiakkaillemme (nykyisten ja potentiaalisten asiakasyritystemme työntekijät ja liikekumppanit, sekä muut sidosryhmät) lähetämme tarjouksia ja tietoja heidän ammatillisen roolinsa kannalta oleellisista tuotteista, palveluista ja myynninedistämistapahtumista. Lähetämme nämä viestit työyhteystietoon, jonka olemme saaneet asiakkaalta, hänen organisaatioltaan tai julkisesta lähteestä.
2.2 Suostumukseen perustuva markkinointi
Lähetämme sinulle automatisoituja sähköisiä markkinointiviestejä ja uutiskirjeitä, jos olet antanut suostumuksesi niihin. Tämä markkinointi voi sisältää tietoa Neve-konsernin yhtiöiden tuotteista ja palveluista tai kumppaniemme tuotteista ja palveluista. Voimme kerätä suostumuksia markkinointiin myös kumppaniemme puolesta.
2.3 Perinteiset markkinointikanavat
Voimme käyttää perinteisiä markkinointikanavia (posti, puhelin, ovelta ovelle -myynti) ottaaksemme sinuun yhteyttä tuotteistamme ja palveluistamme sekä kumppaniemme tuotteista ja palveluista, ellet ole estänyt yhteystietojesi käyttöä.
2.4 Verkkomainonta
Mainostamme tuotteitamme ja palvelujamme verkossa käyttäjille, jotka vierailevat verkkosivustollamme tai kumppaniemme verkkosivustoilla. Mainostaminen toteutetaan sijoittamalla sivustoille uudelleenkohdistusevästeitä tai pikseleitä, joiden avulla me (tai puolestamme toimiva kolmas osapuoli) voimme näyttää Neven mainoksen samalle käyttäjälle muilla verkkosivustoilla. Saatamme kohdistaa sinulle mainontaa sosiaalisessa mediassa puhelinnumerosi tai sähköpostiosoitteesi perusteella, ellet ole estänyt tätä. Ostamme myös mainospalveluja kumppaneilta, jotka kohdentavat Neven tuotteita ja palveluja mainostavia viestejä Nevelle tärkeille kohdeyleisöille. Neve ei tällöin käsittele henkilötietoja itse.
2.5 Myynnin ja markkinoinnin optimointiin käytettävät tiedot (”Profilointi”)
Markkinoinnissa ja mainonnassa käytämme ja yhdistämme tietoja, jotka on kerätty asiakassuhteen aikana ja asiakaskyselyistä, verkkokäyttäytymistietoja, sekä johdettuja tietoja, jotka esimerkiksi ennustavat käyttäjien mielenkiinnon kohteita. Näiden tietojen perusteella voimme tehdä markkinoinnista kiinnostavampaa ja tehokkaampaa sekä lähettää sinulle henkilökohtaisempia tarjouksia. Voit saada myös kohdennetun tarjouksen esimerkiksi siksi, että olet muuttanut äskettäin.
2.6 Sidosryhmäsuhteet
Hoidamme sidosryhmäsuhteitamme viestimällä merkityksellisistä aiheista ja mainostamalla järjestämiämme tapahtumia. Viestit lähetetään sähköpostilla suoraan sidosryhmän jäseniltä tai heidän organisaatiolta saatuihin sähköpostiosoitteisiin.
- Tuote- ja palvelukehitys
Käsittelemme henkilötietoja parantaaksemme ja kehittääksemme parempia palveluja asiakkaillemme, tukeaksemme liiketoimintamme päätöksentekoa sekä huomioidaksemme asiakkaidemme palautteen ja tarpeet. Tietojen käsittely tuote- ja palvelukehityksessä perustuu oikeutettuun etuun tai suostumukseen. Tietoja käsitellään esimerkiksi keräämällä palautetta suoraan käyttäjiltä kyselyjen, testipaneelien, haastattelujen, lomakkeiden ja muiden markkinatutkimuksen keinojen avulla, analysoimalla palvelujemme käytöstä muodostunutta tietoa, tallentamalla tai litteroimalla puheluja koulutus- ja laadunvarmistustarkoituksessa sekä testaamalla järjestelmien toimintoja tilapäisesti säilytetyillä otantatiedoilla, jotka on kerätty palvelun normaalin käytön aikana.
Tietojen käsittely tuote- ja palvelukehityksessämme tapahtuu pseudonymisoiduilla tiedoilla siinä määrin kuin se on mahdollista. Jos olemme kyselyn yhteydessä keränneet todelliset yhteystietosi tai olemme haastatelleet sinua henkilökohtaisesti, voimme antaa lisätietoa yhteystietojen käytöstä kyselyn tai haastattelun yhteydessä.
Analytiikassa koostamme suuria määriä palvelujen käyttötietoja ja luomme niiden perusteella tilastollisia malleja, raportteja, ennusteita ja trendianalyyseja liiketoiminnan päätöksenteon tueksi, sekä luodaksemme analyysejä palvelun tai ominaisuuden suorituskyvystä, ja laskeaksemme asiakassegmenttejä, joita käytetään myyntimme ja markkinointimme parantamiseen kohdassa 2.5 kuvatulla tavalla.
4. Lakisääteiset velvoitteet
Käsittelemme henkilötietoja täyttääksemme lakisääteiset velvoitteemme, joita meillä on esimerkiksi kirjanpito- ja verolakien, ilmoittajansuojelulain sekä rahanpesun torjuntaan liittyvien lakien perusteella.
- Lakiin perustuvien oikeuksien puolustaminen ja turvallisuuden varmistaminen
Käytämme henkilötietoja varmistaaksemme tietojemme, toimitilojemme, tuotteidemme, palveluidemme, asiakkaidemme ja henkilöstömme turvallisuuden. Suoritamme vastapuolen tuntemiseen liittyviä tavanomaisia taustaselvityksiä yrityssuhteissamme. Kun henkilötietoja käsitellään lakiin perustuvien vaateiden, velan perinnän, luottotietojen tarkistuksen, tietoturvan varmistamisen, sekä petosten ja väärinkäytösten estämisen yhteydessä, perusteena on tyypillisesti oikeutettu etu. Henkilötietoja käytetään tuotteidemme ja palvelujemme turvallisuuden varmistamiseen esimerkiksi keräämällä käyttölokeja ja järjestelmien varmuuskopioita, sekä todentamalla käyttäjiä ja estämällä hyökkäyksiä.
Säilytämme henkilötietoja vain ajan, joka on tarpeen henkilötietojen tyypin ja niiden käsittelytarkoituksen mukaan. Säilytysajat voivat olla erilaisia sen mukaan, mihin luokkiin tiedot kuuluvat.
Yleisesti ottaen henkilötiedot tallennetaan asiakassuhteen keston ajaksi sekä kymmenen vuoden ajaksi asiakassuhteen päättymisestä. Mittaustietoihin (muun muassa energiankäyttöä ja -tuotantoa koskevat tiedot) liittyviä henkilötietoja säilytämme kymmenen vuotta päivämäärästä, jona mittaustiedot on saatu.
HENKILÖTIETOJEN SÄILYTYSAIKA
Mainitut säilytysajat ovat enimmäisaikoja, ellei toisin ilmoiteta. Tiedot voidaan poistaa aikaisemmin. Huomaa, että tämä luettelo on yhteenveto yleisimmistä säilytysajoista. Nämä säilytyssäännöt huomioivat tietojen säilyttämistä koskevat lakisääteiset velvoitteet, kuten kirjanpitoon, sähkömarkkinaan, vesilakiin ja viestintälakiin liittyvät säädökset. Säilytyssäännöt lasketaan tyypillisesti tapahtumavuoden lopusta. Pseudonymisoituja ja koostettuja tietoja voidaan säilyttää alla mainittuja aikoja pidempään raportointi- ja analyysitarkoituksiin.
Säilytysaikataulu – Kuluttaja-asiakkaat
- Asiakassuhteen perustiedot (nimi, yhteystiedot, kontaktihistoria, laskut, kulutustiedot, tapahtumatiedot ja sopimustiedot) 10 vuotta asiakassuhteen päättymisestä
- Lakiin perustuvien oikeuksien puolustamiseen tarvittavat tiedot, esimerkiksi lokitiedot Kansallisten vanhentumissäännösten mukaan; tyypillisesti 10 vuotta tietojen keräämisestä. Huomaa: jos reklamaatio on vireillä, tietoja säilytetään, kunnes niitä ei enää tarvita.
- Liidin ja ei-asiakkaan tiedot 3 vuotta tietojen keräämisestä
- Puhelutallenteet 3 vuotta tietojen keräämisestä
- Digitaalinen tili ja kirjautumistiedot 3 vuotta viimeisestä kirjautumisesta
- IT-palvelujen hallintatiedot ja muut väliaikaiset tiedot, esimerkiksi kyselyvastaukset ja kampanjoihin osallistuminen 2 vuotta tietojen keräämisestä
- Markkinointivalinnat ja -yhteystiedot sekä asiakassegmentoinnissa käytettävät perustiedot. Yhteystietoja voidaan käyttää markkinointiin, kunnes asiakas estää sen. Yhteystiedot poistetaan eston jälkeen, ellei niitä tarvita muihin tarkoituksiin. Markkinointivalintoja, esimerkiksi estoja, säilytetään 10 vuotta asiakassuhteen päättymisestä.
- Evästetiedot ja muut vastaavilla tekniikoilla kerätyt tiedot Katso lisätietoja evästeasetuksistamme, jotka voit avata Eväste- ja verkkotietokäytännöstämme.
Säilytysaikataulu – Yritysasiakkaat
- Asiakassuhteen perustiedot (nimi, yhteystiedot, laskut ja henkilötietoja sisältävät kulutustiedot, esimerkiksi asunto-osakeyhtiöiden yksittäiset asukkaat) 10 vuotta organisaatiosi / yritysasiakkuutesi asiakassuhteen päättymisestä
- Lakiin perustuvien oikeuksien puolustamiseen tarvittavat tiedot, esimerkiksi tapahtumatiedot, lokitiedot ja projektidokumentaatio Kansallisten vanhentumissäännösten mukaan; tyypillisesti 10 vuotta tietojen keräämisestä. Puhelutallenteet poistetaan yleensä aikaisemmin, 3–5 vuoden kuluttua.
- Liidin ja ei-asiakkaan tiedot 3 vuotta tietojen keräämisestä
- IT-palvelujen hallintatiedot ja muut väliaikaiset tiedot, esimerkiksi kyselyvastaukset ja kampanjoihin osallistuminen 2 vuotta tietojen keräämisestä
- Markkinointivalinnat ja -yhteystiedot Yhteystietoja voidaan käyttää markkinointiin, kunnes asiakas estää sen. Yhteystiedot poistetaan eston jälkeen, ellei niitä tarvita muihin tarkoituksiin. Markkinointivalintoja, esimerkiksi estoja, säilytetään 10 vuotta asiakassuhteen päättymisestä.
- Evästetiedot ja muut vastaavilla tekniikoilla kerätyt tiedot Katso lisätietoja evästeasetuksistamme, jotka voit avata Eväste- ja verkkotietokäytännöstämme.
- Nimet yrityksen asiakirjoissa, esimerkiksi sopimuksissa ja virallisessa kirjeenvaihdossa niin kauan kuin yritys toimii.
Jos käytämme automaattista päätöksentekoa, jolla on oikeudellisia tai vastaavia merkittäviä vaikutuksia sinuun, ilmoitamme tästä sinulle etukäteen. Jos automaattinen päätöksenteko ei ole lain perusteella oikeutettu tai tarpeellinen sopimuksen toteuttamista tai tekemistä varten, pyydämme siihen suostumuksesi.
Voit aina ilmaista mielipiteesi tai kiistää päätöksen, joka on perustunut yksinomaan automaattiseen käsittelyyn, sekä pyytää manuaalista päätöksentekoprosessia ottamalla meihin yhteyttä käyttämällä alla olevia yhteystietoja.
Tietojenkäsittelyn alihankkijamme tai muut kolmannet osapuolet voivat käsitellä henkilötietojasi alla kuvatulla tavalla sovellettavan lain sallimissa rajoissa.
- Tietojen käsittelijät – Käytämme tietojenkäsittelyn alihankkijoita palvelujen tarjoamiseen. Alihankkijoillamme on pääsy tietoihisi, kun he käsittelevät niitä puolestamme. Varmistamme asianmukaisin sopimusjärjestelyin, että alihankkijamme käsittelevät tietojasi tämän selosteen mukaisesti. Tyypillisiä henkilötietoja käsitteleviä palveluntarjoajia ovat esimerkiksi myynti- ja asiakaspalvelukumppanit, maksu- ja laskutuskumppanit, sekä IT-ohjelmistojen ja -palveluiden tarjoajat.
Tarvittaessa voimme jakaa henkilötietojasi muiden rekisterinpitäjien kanssa oikeutetun etumme, kanssasi tehdyn sopimuksen tai lakisääteisten velvoitteidemme perusteella, mukaan lukien: - Neve-konsernin yhtiöt – Konserniyhtiömme voivat käsitellä henkilötietojasi tässä selosteessa mainittuihin tarkoituksiin.
- Kaupalliset kumppanit, alihankkijat ja valtuutetut kolmannet osapuolet – Voimme jakaa henkilötietojasi kaupallisten kumppaniemme kanssa tarvittaessa, esimerkiksi sopimussyistä tai rajoitettujen oikeutettujen etujen perusteella esimerkiksi palvelujen kehittämiseksi pseudonymisoiduilla tiedoilla.
- Kaupallisia kumppaneitamme ovat esimerkiksi sähköverkkoyhtiöt, perintätoimistot, postitusyritykset, kulutuselektroniikan jälleenmyyjät, sähkölatausasemien operaattorit ja verkkomainontakumppanit, sekä muut palveluntarjoajat.
Esimerkkejä tiedon jakamisesta kaupallisten kumppaneidemme kanssa:
- Kun olet ostanut tuotteitamme tai palvelujamme kaupalliselta kumppaniltamme, meillä on usein tarve vaihtaa sinua koskevia tietoja osana kyseisen suhteen ja ostosi hallintaa varten, jotta voimme esimerkiksi yksilöidä tilauksesi ja maksaa kumppanillemme.
- Kun ostat kaupallisen kumppanimme tuotteen tai palvelun kauttamme, teet siitä sopimuksen kyseistä tuotetta tai palvelua myyvän kaupallisen kumppanin kanssa. Tässä yhteydessä voimme välittää henkilötietojasi kumppanillemme ostamasi palvelun toimittamiseksi.
- Kun toimitamme tilaamasi tuotteen tai palvelun, voimme jakaa yhteystietosi postitus-, kuriiri- tai asennuskumppanin kanssa palvelun toimittamista varten.
- Rajoitettuun yhteistyöhön markkinointi- ja myyntitoiminnassa.
Lisäksi jotkin tuotteemme ja palvelumme mahdollistavat myös sinulle henkilötietojesi jakamisen muille osapuolille. - Sulautumiset ja yrityskaupat – Jos päätämme myydä, sulauttaa tai muulla tavoin järjestää uudelleen liiketoimintojamme, siihen voi sisältyä henkilötietojen luovuttaminen mahdollisille tai todellisille ostajille ja heidän neuvonantajilleen.
- Viranomaiset, oikeudelliset prosessit ja laki – Luovutamme tietojasi toimivaltaisille viranomaisille, kuten poliisille, jos laki sitä vaatii. Voimme luovuttaa henkilötietojasi myös oikeudellisten ja viranomaisprosessien yhteydessä, oikeuden määräyksen tai oikeudenkäynnin perusteella tai silloin, kun laki sitä muuten vaatii tai sen sallii.
Lähtökohtaisesti Neve ei siirrä henkilötietoja Euroopan unionin (EU) tai Euroopan talousalueen (ETA) ulkopuolelle. Jos kuitenkin siirrämme henkilötietoja EU:n tai ETA:n ulkopuolelle, käytämme voimassa olevan tietosuojalainsäädännön mukaisia asianmukaisia suojatoimenpiteitä, kuten Euroopan komission hyväksymiä mallisopimuslausekkeita.
Käytämme asianmukaisia organisatorisia ja teknisiä turvatoimia suojataksemme tietojasi katoamiselta tai väärinkäytöltä. Meillä on käytössä tietosuojan hallintamalli, jossa kuvataan roolit ja vastuut konsernitasolla. Ohjeissamme annetaan yksityiskohtaista tietoa siitä, miten henkilötietoja on käsiteltävä konsernissamme. Järjestämme tietoisuuskampanjoita, jotka parantavat työntekijöidemme valmiuksia yksityisyyden suojaamisessa ja tietoturvassa. Kun teemme kolmannen osapuolen kanssa sopimuksen palvelusta, joka voi antaa kyseiselle osapuolelle pääsyn henkilötietoihisi, sopimuksessa vaaditaan, että sillä on käytössä samantasoiset tietoturvatoimet.
Kun käytät digitaalisia palvelujamme tai vierailet verkkosivustoillamme, voimme kerätä tietoja laitteistasi evästeiden tai muiden vastaavien tekniikoiden avulla. Verkkosivustomme ja mobiilisovelluksemme voivat käyttää evästeitä ja muita vastaavia kolmansien osapuolten asettamia tekniikoita. Saat lisätietoja evästeiden ja verkkotietojen käytön hallinnasta lukemalla neve.fi-verkkosivuilta löytyvät evästeselosteet.
Seuraavassa on lueteltu oikeutesi, jotka liittyvät käsittelemiimme henkilötietoihisi. Jos haluat kysyä oikeuksistasi tai käyttää niitä, ota yhteys asiakaspalveluumme. Voit myös tilata kopion tiedoista, joita meillä on sinusta. Joitakin oikeuksia ei sovelleta kaikissa tapauksissa, esimerkiksi jos tietoa ei voida yhdistää sinuun.
- Oikeus saada pääsy henkilötietoihin – Sinulla on oikeus saada tietoa suorittamastamme käsittelystä, sekä pyytää kopio henkilötiedoistasi.
- Oikeus henkilötietojen oikaisemiseen – Voit pyytää sinua koskevien tietojen korjaamista, jos tiedot ovat virheellisiä tai jos niitä on päivitettävä.
- Oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen – Voit saada meille antamasi tiedot ja käyttää niitä uudelleen toisaalla. Voimme toimittaa valitun joukon tietoja koneellisesti luettavassa muodossa, kun käsittelyn perusteena on ollut joko sopimus tai suostumus.
- Oikeus tietojen poistamiseen – Poistamme tietosi pyynnöstäsi, jos niitä ei enää oikeutetusti tarvita.
- Oikeus peruuttaa suostumuksesi – Jos olet antanut suostumuksesi tietojen käsittelyyn, voit peruuttaa suostumuksesi milloin tahansa.
- Oikeus vastustaa käsittelyä – Sinulla on oikeus vastustaa henkilötietojesi käsittelyä oikeutetun etumme perusteella, kuten tuotteidemme ja palvelujemme kehittämiseen tai muihin kohdissa 3 ja 6 kuvattuihin tarkoituksiin. Voimme hylätä pyyntösi, jos käsittelyn jatkamiseen on huomattavan tärkeä syy.
- Oikeus rajoittaa käsittelyä – Tietyissä tilanteissa sinulla on oikeus tietojesi käsittelyn rajoittamiseen.
- Sähköisten markkinointiviestien ja asiakastutkimusten estäminen – Jos et halua enää vastaanottaa markkinointiviestejä meiltä, voit lopettaa niiden tilauksen milloin tahansa. Tämä on helpointa tehdä markkinointiviestin lopussa olevasta linkistä.
- Puhelin- ja postimarkkinoinnin estäminen – Jos et enää halua saada markkinointipuheluita tai -kirjeitä meiltä, voit ottaa yhteyden asiakaspalveluumme tai kertoa asiasta asiakaspalvelumme edustajalle markkinointipuhelun aikana. Voit hallita valintojasi myös kansallisessa kieltorekisterissä.
- Evästeiden hallinta – Jos haluat hallita evästeitä verkkosivustoillamme, käytä asetuksia, jotka on kerrottu neve.fi-sivuston evästeselosteessa.
Huomaa, että saatat saada markkinointiviestejä vielä lyhyen aikaa eston jälkeen, kunnes tieto on päivittynyt jokaiseen järjestelmään. Käytämme myös markkinointikumppaneita, jotka esittelevät sinulle tuotteitamme ja palvelujamme, mutta jotka eivät ole saaneet meiltä henkilötietojasi. Jos haluat estää tällaisen markkinoinnin tai käyttää muita oikeuksiasi, otathan yhteyttä suoraan kyseiseen markkinointikumppaniin.
Tietyissä tilanteissa yllä mainittuja oikeuksia on rajoitettu. Jos emme toimi pyyntöjesi mukaisesti, kerromme syyn siihen. Jos et ole tyytyväinen vastaukseemme tai tapaan, miten käsittelemme henkilötietojasi, ota meihin yhteyttä osoitteessa tietosuoja@neve.fi. Vaihtoehtoisesti voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme. Jos et ole edelleenkään tyytyväinen käsittelyyn, voit ottaa yhteyttä kansalliseen tietosuojaviranomaiseen.
Neve pidättää oikeuden tämän tietosuojaselosteen muutoksiin. Mahdollisista muutoksista tietosuojaselosteeseen ilmoitetaan verkkosivustollamme tai suoralla tiedonannolla sinulle. Muutokset voivat olla tarpeen palvelujemme kehittymisen vuoksi tai esimerkiksi asiaankuuluvien lakien muutosten vuoksi.
Henkilötietojesi rekisterinpitäjä ja yhteystiedot
Nevellä on määritelty tietosuoja-asiantuntija, johon voit ottaa yhteyttä tässä kohdassa mainittuja yhteystietoja käyttäen.
Tiedoistasi vastaava rekisterinpitäjä on yleensä se Neve-yhtiö, jonka kanssa olet tehnyt sopimuksen tai ollut muuten vuorovaikutuksessa. Neve-konserniin kuuluu tytäryhtiöt: Napapiirin Vesi Oy, Rovaniemen Verkko Oy, Napapiirin Infra Oy, Napapiirin Kuituverkot Oy, Ranuan Bioenergia Oy ja osakkuusyhtiöt: Aurora Lämpö Oy ja Enontekiön Sähkö Oy.
Jos sinulla on kysyttävää tai haluat käyttää oikeuksiasi, lue kohta ”Mitä henkilötietoja koskevia oikeuksia sinulla on?” tai katso tietosuojaselosteestamme kohta 10.
Voit lähettää tietosuojaasi koskevia lisäkysymyksiä ja kommentteja tietosuojatiimillemme postitse osoitteeseen:
Tietosuoja-asiantuntija
Neve Oy,
PL 8013
96101 Rovaniemi
Muut kysymykset ja kommentit
Muut tietosuojaan liittyvät kysymykset ja kommentit voit osoittaa tietosuojaryhmällemme osoitteeseen tietosuoja@neve.fi
Tietosuoja- ja rekisteriselosteet
Tietosuojaseloste Neve Oy -konserni, pdf
Neve Oy -konserni henkilötietojen säilytysajat, pdf
Evästeet ja EVÄSTESELOSTEET